اخذ ایران کد

مدارک لازم جهت اخذ ایران کد

ایران کد یا کد شناسایی کالا برای شناسنامه دار کردن کالا های مختلف ایجاد شده است. تولید گنندگان یا توزیع کنندگان انواع کالا های مجاز باید در سایت ایران کد عضو شوند و فرم های مربوط به اخذ ایران کد را دریافت کنند. برای رهگیری عضویت و دریافت ایران کد لازم است به سایت www.irancode.ir مراجعه کنید. تمامی روند اخذ ایران کد در سایت ایران کد به صورت غیر حضوری قابل پیگیری و دریافت می باشد.

ایران کد چیست ؟

ایران کد، کدی است که شناسایی کالا را با استفاده از آن می توانید انجام دهید. کالا های وارداتی یا تولیدی در ایران و حتی توزیع کنندگان کالا لازم است ایران کد را دریافت کنند. ایران کد از اعدادی تشکیل می شود که اطلاعاتی اعم از نوع کالا، جنس، وزن و سایر موارد مربوطه را عنوان می کند. ایران کد بارکدی است که روی بسته بندی محصول درج می شود و با بارکد خوان می توان اطلاعات مربوط به این دستگاه را دریافت کرد.

در واقع ایران کد توسط سامانه ایراد کد دریافت می شود و به نوعی شناسنامه کالا محسوب می شود. اشخاص حقیقی و شرکت های تجاری می توانند برای محصولات تولید شده و یا وارداتی و حتی شرکت ها و اشخاص توزیع کنند با ارائه مدارک و تکمیل فرم های سازمان ایران کد این کد را برای محصولات خود درریافت کنند.

وظایف سازمان ایران کد

این سازمان جهت جلوگیری از قاچاق کالا و ایجاد ثبات در اقتصاد کشور تاسیس شده است. از طریق ایران کد شما می توانید محصولات مورد نیاز خود را با شناسنامه خریداری کنید. همچنین از وجود جنس های تقلبی جلوگیری می کند. از این رو می توان با شناسنامه دار کردن کالا در سطح داخلی و بین المللی از قاچاق کالا جلوگیری کرد.

مدارک لازم جهت اخذ ایران کد

اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران تولید یا توزیع یا واردات کالایی را انجام می دهند بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن می بایست مدارک خود را در این سامانه قرارا دهند تا با احراز شرایط موجود گواهی اخذ ایران کد صادر شود.

مدارک شناسایی: سازمان ایران کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است مدارک شناسایی شخص حقیقی شناسنامه و کارت ملی و اشخاص حقوقی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل را باید ارائه دهند.

مدارک ثبتی: اشخاص حقوقی در ایران با ارائه دادن مدارک ثبتی مثل آگهی تاسیس در سایت ایران کد عضو شوند و اطلاعات مربوط به خود را تکمیل نمایند.

مجوز: داشتن جواز تاسیس یا مجوز فعالیت برای انجام فعالیت در ایران یا خارج از ایران الزامی می باشد. در صورتی که مجوز نداشته باشید باید فرم تعهد نامه ارائه جواز را تکمیل کنید تا بعد از دریافت جواز مستند آن را به سازمان ایران کد ارائه دهید.

برند: علامت تجاری یا برند نوعی نماد یا نشان تجاری است که اشخاص برای معرفی کالای خود در بازار ارائه می دهند یکی از کد های مربوط به ایران کد مربوط به علامت تجاری است. یعنی زمانی که بارکد خوان کد مربوطه را اسکن می کند در فاکتور شما قید می شود محصول خریداری شده توسط چه برندی و چه شرکتی و در چه وزن و نوعی تهیه شده است.

هر چقدر اطلاعات شما در تکیمل فرم ایران کد کامل باشد بارکد محصولات شما نیز به صورت کامل ارائه می شود. در صورتی که برندی برای ارائه به ندارید یا هنوز گواهی ثبت برند خود را دریافت نکرده باشید می توانید تعهد نامه تنظیم کنید و پس از دریافت برند آن را به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید.

مدارک لازم جهت اخذ ایران کد
مدارک لازم جهت اخذ ایران کد

مراحل ورود به سیستم و ثبت نام ایران کد

ابتدا شما باید عضویت در سیستم را انجام دهید و ثبت نام اولیه را در سایت www.irancode.ir انجام دهید. از این رو نام کاربری و رمز عبوری که برای شما تعریف شده است را دریافت و سپس وارد سیستم ایران کد خواهید شد. اگر پیش از این ثبت نام خود را در سایت ایران کد انجام داده باشید تنها لازم است با نام کاربری و رمز عبور وارد سایت شوید.

جهت ورود به سیستم ایران کد از طریق مرورگر های اینترنتی وارد سایت ایران کد شوید و با وارد کردن نام کاربری و رمز  عبور وارد سیستم شوید. سپس کد امنیتی که سایت ایران کد تعریف کرده است را وارد نمایید. سپس بر اساس خدمات مورد نیاز می توانید در قسمت خدمات مواردی که لازم است را دریافت کنید. شما می توانید در این سایت اخذ یا تمدید اعتبار ایران کد و یا ثبت نام جی اس وان را داشته باشید. جی اس وان نیز کد شناسایی کالا در سطح بین المللی می باشد.

گام های نهایی دریافت ایران کد

همان طور که پیش از این نیز پرداختیم ایران کد یک کد شناسایی کالا و محصول است که برای شناسنامه دارد کردن کالاها ایجاد شده است. دولت ایران برای اینکه از ورود کالا قاچاق جلوگیری نماید و آمار دقیق واردات و تولید محصولات مختلف را مشخص کند به سیستمی جدید نیاز داشت که این سیستم همان ایران کد می باشد.

مراحل اخذ ایران کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی متفاوت است. ایران کد برای اشخاص حقیقی ابتدا با ثبت نام در سایت شروع می شود. بعد از ایجاد حساب کاربری و ورود به آن باید با شرایط و مقررات سازمانی ایران کد موافقت نمایید.

نوع شخصیت حقیقی را انتخاب و بخش فعالیت خود را مشخص کنید بعد از وارد کردن رمز صفحه وارد مرحله بعد خواهید شد.

قدم بعدی وارد کردن اطلاعات هویتی است که بعد از وارد کردن باید بر روی ذخیره کلیک کنید. آدرس، اطلاعات رابط پیگیری، تاریخچه، مجوز ها، اطلاعات اظهاری محصول سایر مراحلی است که باید در هر فرم به صورت اینترنتی در سامانه تکمیل و ذخیره شود.

اخذ ایران کد برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز باید ابتدا اطلاعات محصول را وارد کنند و نسبت به ثبت نام اقدام و حساب کاربری ایجاد کنند. نام کاربری و رمز عبور را وارد و وارد پنل کاربری شرکت شوید نوع شخصیت حقوقی را انتخاب کنید و فعالیت خود را مشخص کنی.

در گام بعدی اطلاعات ثبتی شرکت اعم از نام شناسه ملی و سایر اطلاعات ثبتی در سامانه وارد می شود . سپس آدرس و اطلاعات رابط پیگیری و تاریخچه و مجوز شرکت به همراه اطلاعات اظهاری محصول وارد ذخیره و ثبت و به لیست اضافه خواهد شد.

بعد از این قسمت فرمی در قسمت بالای سایت نمایش داده می شود که با دریافت آن و ثبت اطلاعات شرکت می توانید سایر مراحل را انجام دهید. همچنین در برخی از مراحل باید تصویر مدارک را نیز ارائه دهید که در این صورت اسکن آن انجام می شود بعد از پایان درخواست کارشناس ایران کد به بررسی، ایران کد محصول را صادر می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :