اساسنامه شرکت تعاونی

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت

قبل از ثبت شرکت های تجاری از نوع تعاونی باید برای تنظیم اساسنامه شرکت تعاونی اقدام کرد زیرا این امر الزامی می باشد. این را در نظر داشته باشید که تنظیم اساسنامه شرکت تعاونی باید توسط اشخاص متخصص و موسسین شرکت انجام شود و تمامی قوانین و تصویب نامه ها در آن درج شود. در ادامه به نکات مهمی در همین خصوص می پردازیم.

شرکت تعاونی و ثبت آن

شرکت تعاونی شرکتی است که  به منظور فراهم نمودن رفاه و کالاهای مورد نیاز اعضای شرکت تعاونی راه اندازی می شود و البته بعضاً خدماتی نیز به عموم  ارا ئه می کند. جهت تشکیل و ثبت شرکت از نوع تعاونی حداقل وجود 7 نفر عضو اولیه لازم است که این 7 نفر موظف هستند که بخشی از سرمایه شرکت تعاونی یعنی 51 % آن را فراهم کنند .
قانون تجارت بانکها و موسسات مالی اعتباری و سایر سازمانهای دولتی و وابسته به دولت را موظف نموده است که جهت تهیه مابقی سرمایه اولیه از طریق اعطای تسهیلات بلند مدت به تشکیل شرکت های تعاونی کمک کنند .

اساسنامه شرکت تعاونی

حداقل سرمایه شرکت تعاونی برای ثبت 5 میلیون ریال است . جهت ثبت شرکت تعاونی ابتدا باید از وزارت تعاون مجوز دریافت کرد .علاوه بر این مجوز نیاز به مدارک ثبت شرکت از نوع  تعاونی من جمله اساسنامه شرکت تعاونی دارید که طرح پیش نویس آن نیز باید به تایید اداره تعاون برسد.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت
اساسنامه شرکت تعاونی

مفاد اساسنامه شرکت تعاونی

در اساسنامه شرکت تعاونی باید موارد ذیل قید شود :

  • اسم  شرکت شامل کلمه تعاوني
  • نوع شرکت ( توليدي ، توزيعي  یا اعتباری بودن و نوع فعاليت )
  • اهداف شرکت تعاونی
  • نشانی دفتراصلی تعاونی
  • سرمايه شرکت ( ميزان سرمايه ، تعداد سهام ، ارزش هر سهم ، تعداد سهامي که هر عضو مي تواند داشته باشد ، ميزان مبلغ لازم التاديه هر سهم ، حداکثر مدت براي تاديه مبلغ پرداخت نشده سهام ، با نام و غير قابل تقسيم بودن سهام ، مقررات راجع به ورقه سهم ، شرايط انتقال سهام ، سرمايه گذاري ارگان هاي دولتي و عمومي در شرکت ، هداياي نقدي و جنسي افراد و موسسات )
  • مقررات راجع به عضو ( شرايط ورود به عضويت ، مرجع قبول عضو ، موارد خرج از عضويت ، شرايط اخراج عضو و مرجع تصميم گيري در اخراج ، حقوق و تکاليف اعضا )
  • مجامع عمومي شرکت ( انواع مجامع و مقررات راجع به آن ها از قبيل مقررات راجع به دعوت ، نصاب رسميت جلسات ، اکثريت لازم براي اتخاذ تصميمات و انتخاب هيئت مديره و بازرسان ، وظايف و اختيارات و صلاحيت هاي مجامع عمومي )
  • هيئت مديره و مدير عامل ( تعداد اعضاي اصلي و علي البدل ، وظايف و اختيارات و مقررات راجع به اعمال مديريت و تصميم گيري ، مدير عامل و وظايف و حدود اختيارات وي ، شرايط لازم براي انتخاب شدن به مديريت و مدير عاملي )
  • بازرس يا بازرسان ( تعداد بازرسان اصلي و علي البدل ، شرايط لازم براي انتخاب شدن ، وظايف و حدود اختيارات ، حق الزحمه بازرسان )
  • مقررات مالي ( سال مالي شرکت ، مقررات راجع به ترازنامه و حساب سود و زيان ، سود خالص شرکت و ترتيب تقسيم آن ، ذخيره قانوني و اندوخته احتياطي و ميزان آن ها )
  • مقررات مختلف از قبيل مقررات راجع به عضويت شرکت در اتحاديه هاي تعاوني ، اتاق تعاون و صندوق تعاون ، مقررات راجع به سرمايه گذاري و به کار انداختن وجوه مازاد بر احتياج شرکت ، مقررات راجع به استقراض و تحصيل اعتبار و دريافت قرض الحسنه براي توسعه يا رفع تنگناهاي مالي
  • ضوابط ادغام شرکت با شرکت تعاوني ديگر
  • موارد انحلال شرکت تعاوني و طرز تصفيه .

در انتها خاطرنشان می شویم در صورت داشتن هرنوع سوالی مبنی بر تنظیم اساسنامه شرکت خود می توانید به صورت رایگان از مشاوره کارشناسان موسسه ارزان ثبت بهره مند شوید برای این امر تنها کافی است با شماره تماس های موسسه ارزان ثبت در همین صفحه تماس بگیرید . کارشناسان حقوقی مجرب در این موسسه شما را در کم ترین زمان راهنمایی می کنند .

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :