ثبت شرکت خارجی در ایران چگونه است ؟

ثبت شرکت خارجی
برای ثبت شرکت داخلی به راحتی می توان اقدام کرد اما شرکت های خارجی با توجه به قوانین باید ثبت شرکت حارجی را در کشور با رعایت قوانین انجام داد. برای بهتر انجام شدن امور و عرضه قانونی خدمات تنها کافی است با کارشناسان مجرب ارزان ثبت در تماس باشید. ما در این متن به صورت حرفه ای تمامی نکات ثبتی و حقوقی را به شما ارائه می دهیم.

ثبت شرکت خارجی در ایران چگونه است ؟

هنگامی که با عبارت ثبت شرکت خارجی برخورد می کنیم ممکن است دو چیز به ذهنمان خطور کند اول اینکه آیا این شرکت در خارج از کشور وجود دارد و کلیه اعضای آن غیر ایرانی هستند و یا اینکه این شرکت در خارج نیز ثبت نشده و برای اولین بار می خواهد در ایران به ثبت برسد ؟
در حالت اول یعنی شرکتی که از قبل  در  یک کشور خارجی ثبت شده است ، در حقیقت ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران انجام می شود که شرایط خاص خودش را دارد.
در حالت دوم یعنی ثبت شرکت خارجی در ایران که در کشور دیگری ثبت نشده است در حقیقت ثبت شرکت ایرانی یا ثبت شرکت با اعضای خارجی می باشد که در این حالت یا کلیه اعضا و یا فقط تعدادی از اعضا و شرکا می توانند اتباع غیر ایرانی باشند.

شرایط ثبت شرکت خارجی  در ایران

بر طبق قوانین تجارت ایران جهت ثبت شرکت خارجی یعنی ثبت نمایندگی آن  در ایران این شرکت باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و سپس در اداره ی ثبت اسناد تهران به ثبت برسد به علاوه تنها شرکت هایی می توانند در ایران اقدام به ثبت شعبه و نمایندگی نمایند که شرکت های ایرانی مجاز به انجام عمل متقابل در کشور آنها باشند.

یعنی اگر در مملکت اصلی و متبوع  شرکت خارجی ثبت شرکت یا نمایندگی های ایرانی مجاز باشد ، شرکت و نمایندگی های آن کشور نیز می توانند در ایران اقدام به ثبت شعبه یا نمایندگی خود نمایند و البته لازم به ذکر است که نظارت لازم را همانطور که بر دفتر مرکزیشان که در کشور متبوعشان است و سایر نمایندگی های داخلیشان دارند باید بر شعبه خود در ایران نیز همان نظارت و سختگیری را  را داشته باشند.

در رابطه با شرکتی که نمایندگی محسوب نمی شود ، ثبت شرکت با اعضای خارجی یا اتباع غیر ایرانی ، صورت می پذیرد که اگر همه اعضا غیر ایرانی باشند باید یک نفر را به عنوان نماینده خود در ایران که دارای حق امضا باشد معرفی نمایند و چنانچه شرکای ایرانی هم از اعضای شرکت یاشند نیازی به معرفی نماینده نمی باشد و در این حالت سهم الشرکه اعضای ایرانی باید حداقل 51% باشد.

علاوه بر مدارک معمول ثبت شرکت که شامل مدارک شناسایی و گواهی عدم سو پیشینه اعضا است نامه اعطای نمایندگی نیز از سوی شعبه اصلی در کشور متبوع لازم می باشد.

ثبت شرکت خارجی
ثبت شرکت خارجی

مدارک لازم جهت ثبت شرکت با اعضای خارجی  در ایران

  • مدارک شناسایی اعضا ایرانی به همراه پاسپورت موید وزارت خارجه برای اعضا غیر ایرانی
  • کد فراگیر
  • نامه معرفی نماینده دارای حق مجاز در ایران برای شرکتهایی که اعضای ایرانی ندارند.

مراحل ثبت شرکت خارجی در ایران

ثبت شعبه شرکت خارجی ، نماینده یا وکیل قانونی شرکت خارجی برای ثبت شعبه یا ثبت نمایندگی خارجی شرکت خارجی (ثبت نمایندگی خارجی) پس از تهیه مدارک ذکر شده نحو ذیل اقدام نماید .

جهت ثبت شعبه شرکت خارجی ، یا ثبت نمایندگی شرکت خارجی بعد از تهیه مدارک گفته شده باید مراحل ذیل طی شود : در مرحله نخست با در دست داشتن اسناد و مدارک جهت ثبت نمایندگی خارجی از مشاوره ثبت شرکت خارجی بهره مند شوید و نام شرکت را که دقیقاً مثل نام کامل شرکت خارجی با قید کلمه شعبه یا نمایندگی است را مشخص سازید. نکته : از ترجمه و یا اختصاری کردن اسم شرکت خارجی خودداری نمایید.

در مرحله دوم  پس از تعیین نام شرکت مدارک مورد نیاز را به واحد پذیرش تاسیس اداره ثبت شرکت ها باید ارائه کنید  تا نسبت به ورود اطلاعات در سامانه مکانیزه  اداره ثبت شرکتها اقدام نمایید و رسیدی حاوی تاریخ مراجعه مجدد را دریافت نمایید.

سپس در تاریخ معین شده با ارایه اصل رسید به قسمت اعلام نتیجه جهت تطبیق و تائید مدارک ارائه شده با اطلاعلات درج شده در سامانه مکانیزه به واحد پذیرش تاسیس اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید.

در این مرحله در صورت عدم نیاز به مجوز و بررسی شرایط کارشناس اداره ثبت نسبت به تهیه پیش نویس آگهی تاسیس اقدام می کند و چنانچه ثبت موضوع فعالیت نیازمند اخذ مجوز باشد  ، نامۀ استعلام آن صادر می گردد.

در این مرحله هزینه های ثبت شرکت اعلام شده و پیش از صدور پیش نویس باید حق الثبت پرداخت گردد و فیش واریزی ارائه شود. سپس پیش نویس آگهی تائید شده جهت تکمیل امضا و گواهی ثبت با سند برابر است در دفتر ثبت شرکت ها ثبت گردیده و نسبت به تخصیص شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام می گردد.

در نهایت لازم است که با تکیه بر مفاد آگهی تاسیس نسبت به ثبت نام روزنامه رسمی جهت آگهی ثبت شرکت در این روزنامه ضمن پرداخت حق الدرج آگهی اقدام گردد.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :