سهام بی نام یا با نام در ثبت شرکت

سهام بی نام و بانام در ثبت شرکت

از ماهیت و برتری سهام بی نام و بانام در ثبت شرکت اطلاع دارید؟ برای تعیین سهام در شرکت های سهامی چه کارهایی انجام دادید؟ با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در این خصوص به شما ارائه دهیم تا راهنمای مناسب حقوقی شما در زمان ثبت شرکت باشد.

سهام بی نام و بانام در ثبت شرکت

شرکتهای سهامی شرکتهایی هستند بازرگانی که سرمایه اولیه در آنها به شکل اوراق سهام با ارزش اسمی یکسان درآمده و موسسین سهامدار خوانده می شوند . موسسین و سهامداران در شرکتهای سهامی به اندازه سهمشان در شرکت مسئولیت دارند .
شرکت های سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص تبدیل می شوند که شرایط متفاوتی دارند . مهمترین تفاوت شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص این است که سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد می باشد.
در اینجا توضیح می دهیم که در ثبت شرکت ، سهام بی نام بهتر است یا سهام با نام ؟

سهام شرکت سهامی

در شرکتهای سهامی سرمايه شرکت به شکل وجه نقد نمی باشد بلکه به شکل اوراق سهام است و دليل انتخاب نام شرکت سهامی نيز همين می باشد و البته شرکا هم در اين شرکت سهامدار خوانده مي شوند. سهام در شرکتهای سهامی به دو شکل است : سهام بی نام : سهام بی نام سهامی است که نام مالک آن بر روی برگه سهام و يا در دفاتر ثبت شرکت ذکر نشده باشد .

در اين صورت دارنده سهام يعنی هر کس که آن را در دست داشته باشد مالک سهام تلقي می شود ( همانند چک در وجه حامل ) سهام با نام : سهام با نام سهامی است که اسم صاحب آن بر روی برگه سهام ذکر شده باشد و همچنين در دفتر شرکت رديف و شماره سهام به همراه مشخصات سهامدار عنوان شده باشد. نکته : در ثبت شرکت و انتقال سهام هر دو نوع سهام دارای ارزش یکسان و مالیات یکسان است.

سهام بی نام و بانام در ثبت شرکت
سهام بی نام و بانام در ثبت شرکت

سهام بی نام بهتر است يا بانام ؟

به طور کلي بايد گفت که وقتي شما مي‌خواهيد شرکتي ثبت کنيد و مستمراً با ساير صاحبان سهام و همکاران خود در ارتباط باشيد ، بهتر است سهام خود را با نام انتخاب کنيد تا هويت همه‌ سهامداران برايتان مشخص باشد و بهتر بتوانيد بر توزيع سهام‌های شرکت خود کنترل داشته باشيد.

يکي از مهمترين مزيتهای سهام با نام بعد امنيتی آن است زيرا چنانچه گم يا دزديده يا جعل شود ، امکان اثبات آن آسانتر است . به علاوه کنترل سهام با نام و سهامداران آن هم به جهت شناسايی آنها آسان است زيرا شرکت میداند سهامش در دست کيست و صاحب سهم مشخص است و اطلاعاتش در دفتر ثبت شرکت وارد شده است که حاوی شماره رديف سهم و نام سهامدار است . بنابراين با رجوع به شماره رديف سهام ميتوان فهميد که اين سهام متعلق به چه کسی است.

در واقع انتخاب سهام بانام به خاطر آن است که شرکت مايل است شرکای خود را بشناسد. مزيت سهام بی نام نيز در سرعت نقل و انتقال و وجود راه گريز از هزينه های قانونی نقل و انتقال قراردادی يا قهری ( ارث ) و امکان وثيقه گذاری آسان ( با قبض عين ) است.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :