شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص

شباهت و تفاوت شرکتهای تجاری

ارزان ثبت در این مقاله تلاش بر آن دارد تا درباره ی شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص مطالبی را ارائه نماید تا انتهای مقاله همراه ما باشید و در صورتی که با هر سوال و موردی مواجه شدید می توانید با مشاوران و کارشناسان ارزان ثبت در ارتباط باشید.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکتهای سهامی است که شرکت بازرگانی محسوب می شود و می تواند با موضوعات مختلف به ثبت شرکت برسد. سرمایه در آن به سهام تبدیل شده و اعضا سهامدار نامیده می شوند .

مبلغ سرمایه اولیه آن که نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد را حداقل 35% آن را باید واریز کنند در حسابی به نام شرکت سهامی خاص در شرف تاسیس و مابقی سرمایه در تعهد سهامداران تا 5 سال باقی می ماند و در اوراق ثبتی شرکت ذکر می شود . جهت تشکیل شرکت سهامی خاص حضور سه سهامدار الزامی است .

شایان ذکر است که سهام این نوع شرکت در بازار بورس اوراق بهادار داد و ستد نمی شود . شرکت سهامی خاص برای شرکتهای فنی مهندسی که اخذ گرید ، شرکت در نمایشگاهها یا مناقصات و یا اخذ وام مدنظرشان است مناسب می باشد.

شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص را در ادامه بررسی می کنیم.

شرکت سهامی عام

قوانین تجاری ایران جهت انجام پروژه هایی که برای ایجاد عمران و آبادانی باید انجام شوند ، شرکت سهامی عام را در نظر گرفته است ،یعنی جهت انجام پروژه های بزرگ عمرانی ، اقتصادی ، زیرساختی که احتیاج به سرمایه کلان و فراتر از سرمایه شرکت سهامی خاص دارد ، شرکت سهامی عام به وجود آمده است تا با مشارکت عامه مردم و جذب سرمایه های ملی این پروژه ها تامین سرمایه شده و به سرانجام برسند و در ضمن سرمایه افراد و عموم مردم که در شرکت سهامی عام شرکت می کنند و سرمایه گذاری می کنند نیز به گردش درآید و در مسیر درست استفاده شود.

سهام شرکتهای سهامی عام در تالار بورس خرید و فروش می شود. برای ثبت شرکت سهامی عام 20% سرمایه را سرمایه گذاران تامین می کنند و مابقی با فروش اوراق سهام تامین می شود که این 20 % هم 35% آن باید به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز شود و سپس اظهارنامه ای با اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام با امضا اعضا به اداره ثبت شرکت ها ارجاع شود تا در صورت تایید اعلامیه پذیره نویسی انجام گیرد.

برای اطلاع از شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص همرا ما باشید یا با موسسه ارزان ثبت تماس بگیرید.

شباهت و تفاوت شرکتهای تجاری
شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص

شباهت و تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص

شركت سهامي خاص عنوان شركتي است كه سرمايه آن به سهام تقسيم شده و مسئوليت سهامداران آن محدود به مبلغ اسمي سهام آنها یا آورده آنها در شرکت است و کل سرمایه شرکت را خود اعضا یا موسسین تامین می کنند ، اما شرکتهای سهامی عام شركت های سهامی هستند كه موسسين آنها بخشی از سرمایه را خودشان فراهم می کنند .

قسمتي از سرمايه شركت را از طريق فروش اوراق سهام به مردم تهیه مي كنند سرمايه اولیه برای تاسيس شركتهاي سهامي عام حداقل پنج میلیون ریال است و چنانچه در طول عمر فعالیت شرکت از این مقدار کمتر شود ظرف نمدت یکسال شرکت باید افزایش سرمایه داده و این کسری را جبران نماید .

در صورت عدم حصول این مبلغ شركت سهامي عام بايد به انواع شركت هاي ديگر مصرح در قانون تجارت تبديل شود و در غير اين صورت هر ذينفع ( سهامدار) مي تواند انحلال شركت سهامي عام را از دادگاه صلاحيتدار درخواست نمايد.

این در حالی است که در شرکت سهامی خاص سرمایه اولیه حداقل باید معادل یک میلیون ریال باشد. تفاوت دیگر شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص این است که شرکت سهامی عام در موقع ثبت شرکت باید کمینه 20% سرمایه شرکت را تعهد کرده و 35% از مبلغ تعهد شده را در حسابی به اسم شرکت سهامی عام در شرف تاسیس واریز کنند .

این در حالی است که در شرکت سهامی خاص هر میزان از سرمایه اولیه که باشد باید 35% اش را در حساب شرکت سهامی خاص در شرف تاسیس واریز کرده پس از پایان ثبت برداشت نمایید. در نهایت آخرین تفاوت شرکتهای سهامی عام و سهامی خاص اینست که شرکت سهامی خاص تنها با سه مدیر قابل ثبت است اما شرکت سهامی عام حداقل به پنج مدیر احتیاج دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :