مالکیت انحصاری مطلق و نسبی در نام تجاری

مالک انحصاری نام تجاری

از مواردی که ذهن متقاضیان ثبت علامت را به خود مشغول می کند می توان مالکیت انحصاری مطلق و نسبی در نام تجاری در نظر گرفت که خود باعث ذهن مشغولی خواهد شد . بدین جهت ما متن زیر را به جهت توضیح اجمالی این موضوع ارائه می کنیم .

مالکیت انحصاری مطلق

در این تحقیق منظور از مالکیت انحصاری مطلق عبارت از حق اعمال انواع تصرفات مادی و حقوقی است که نسبت به شیئی صرفأ و صرفا برای مالک آن ایجاد میشود به نحوی که هیچ شخص دیگری حق ندارد از طریق یکی از اسباب تملک عین یا مثل آن را تملک و تصرف نماید.

مثال بارز این امر در حق اختراع قابل مشاهده است که در آن مالک ثبتی اختراع مالک انحصاری و مطلق آن است و اشخاص دیگر حتی اگر بدون اطلاع از ثبت قبلی، آن را مستقلا اختراع کرده باشند حق ادعای مالکیت آن را نخواهند داشت.

اگر این تعریف در مورد مالکیت نام تجاری ( ثبت برند ) پذیرفته شود مالک انحصاری و مطلق نام تجاری حق ممانعت دیگری را از داشتن و استفاده از نام تجاری خود حتی اگر بدون اطلاع قبلی از وجود آن و مستقل از آن به عمل آمده باشد خواهد داشت.

مالک انحصاری نام تجاری
مالکیت انحصاری و مطلق نام تجاری

مالکیت انحصاری نسبی

در تحقیق حاضر منظور از مالکیت انحصاری نسبی عبارت از حق اعمال انواع تصرفات مادی و حقوقی است که نسبت به شیئی صرفا برای مالک آن ایجاد می شود به نحوی که اشخاص دیگر حق تملک و تصرف عین آن را نخواهند داشت ولی مستقلا می توانند مثل آن را تملک و تصرف نمایند. نمونه بارز آن را میتوان در اسرار تجاری دید.

اگر این تعریف در مورد مالکیت نام تجاری پذیرفته شود، مالک انحصاری و نسبی نام تجاری فقط حق ممانعت دیگری را از داشتن و استفاده از آن نام تجاری در صورتی خواهد داشت که با اطلاع قبلی از وجود آن و به تقلید از آن صورت گرفته باشد. لذا اگر شخصی مستقلا و بدون اطلاع از مالکیت مالک قبلی آن نام تجاری را انتخاب و استفاده کرده باشد مالکیت وی بدون ایراد خواهد بود.

انتقال مالکیت علائم تجاری

انتقال مالکیت علامت تجاری توسط صاحب آن به شخص دیگر طبق قانون امکانپذیر است و یا می تواند بدون انتقال، اجازه استفاده از آن را به دیگری بدهد. لیکن در مواردی که صاحب علامت یا قائم مقام قانونی او استفاده از آن را به دیگری اجازه دهد این اجازه در صورتی معتبر خواهد بود که اجازه نامه مربوط به آن، در ایران به ثبت رسیده باشد. لذا هر گونه نقل و انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.

مالک علامت به موجب قانون می تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید. در مجوز بهره برداری همچنین باید صریحاَ به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می شود یا خیر؟و نیز این که آیا اجاره گیرنده فعلی حق اعطای اجاره های بعدی را دارد.یا خیر.

اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره برداری که به ثبت می رسد، غیر انحصاری تلقی می گردد.

کاربرد و زمان نشان تجاری

نشان تجاری به‌عنوان یکی از انواع مهم مالکیت فکری، کالاها و خدمات شرکت را از سایر کالاها و خدمات موجود در بازار متمایز می‌سازد. با ثبت یک نشان تجاری و به‌کارگیری آن، مالک نشان تجاری می‌تواند از هر گونه سوء استفاده از آن از سوی رقبا و نیز به‌کارگیری نشان‌های مشابه که سردرگمی مشتریان و مصرف‌کنندگان را در پی خواهد داشت، جلوگیری به عمل آورد.

نشان تجاری نیز همانند سایر انواع حقوق مالکیت فکری  نیازمند پرداخت هزینه‌های نگهداری و تمدید اعتبار است که البته محدودیت زمانی برای این کار وجود نداشته و از یک نشان تجاری می‌توان برای مدت‌زمان نامحدود بهره‌مند شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجرب ارزان ثبت تماس گرفته و درزمینه مالکیت نشان و علامت تجاری از ان ها سوالات خود را پرسیده و بدین ترتیب در راه ثبت علامت تجاری گام بردارید. موسسه ارزان ثبت راهنمای تخصصی شما در امر ثبت علامت تجاری خواهد بود.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :