نحوه ثبت شرکت خارجی

ثبت شرکت در ایران

از اساسی ترین موارد در ثبت شرکت ها و مطرح شدن آن بین جوامع را می توان ثبت خارجی آن دانست . برای اطلاع از نحوه ثبت شرکت خارجی در ایران بهتر است اطلاعات خود را افزایش داده تا در این راه به صورت قانونی گام بردارید. بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

روش ثبت شرکت خارجی در ایران

شرکت های که مرکز اصلی آنها در ایران قرار دارد شرکت ایرانی نام دارد و شرکت هایی که مرکز اصلی آنها در جایی غیر از ایران باشد شرکت خارجی محسوب می شود. بر حسب ماده 3 قانون ثبت شرکت ها برای اینکه شرکت خارجی در ایران قادر به تجارت و انجام فعالیت باشد دو شرط لازم است اولاً در کشور مبدا به ثبت رسیده باشد، همچنین در اداره ثبت شرکت های تهران نیز به ثبت برسد تا بتواند در ایران مبادلات تجاری داشته باشد.

بنابراین اگر هر یک از دو شرایط برای یک شرکت خارجی وجود نداشته باشد شرکت مجاز به انجام مبادلات تجاری در داخل اران نخواهد بود، این تنها بخش از مقررات و نحوه ثبت شرکت خارجی است که قصد داریم در این مقاله به طور کام توضیح دهیم.

مدارک ثبت شرکت های خارجی در ایران

به موجب ماده 5 نظام نامه اجرای قانون ثبت شرکت ها که مصوب سال 1310 باید اسناد و مدارک زیر را برای ثبت شرکت خارجی در ایران ارسال نماید، شرکت های خارجی در ایران می توانند شعبه داشته باشند که حتماً واژه پارس باید در اسم شرکت ایرانی آورده شود، در کنار مدارکی که در ادامه عنوان کردیم باید مدارک اصلی شرکت که در کشور مبدأ به ثبت رسیده ترجمه رسمی شود.

در ایران نیز باید مدارک زیر به ثبت اداره ثبت شرکت ها برسد.

  • تنظیم اساسنامه ایرانی
  • تنظیم اظهار نامه ایرانی
  • مصدق اختیار نامه ی نماینده عمده در ایران و در صورت داشتن چند نمایندگی مستقل در ایران ارائه مصدق هر اختیار نامه مربوط به هر یک از نمایندگی ها الزامی است.
  • انتخاب 5 اسم برای نام نمایندگی ها که می تواند اسم شرکت خارجی هم شامل آن شود و در صورت وجود اسم مربوطه اسامی دییگر مورد تایید قرار می گیرند و حتماً باید از عنوان پارس نیز در اسم شرکت استفاده شود.
  • دریافت مجوز از وزارتخانه یا سازمان دولتی یا نهاد انقلابی و یا حتی دریافت موافقت نامه از ییکی از وزارت خانه کشور ایران را مبنی بر تأسیس شعبه شرکت خارجی در ایران را دریافت کرده باشد.
  • ارائه دو نسخه اساسنامه شرکت اصلی خارجی
  • ترجمه رسمی سایر اسناد و مدارک شرکت اصلی که در کشور مبدأ صادر شده است.
  • نسخه ای از گزارش توجیهی نماینده عمده باید ارائه شود.
  • ترجمه و تصویر برابر اصل نماینده شرکت خارجی در ایران که اگر شخص خارجی باشد باید این مدارک را ارائه نماید و در صورت ایرانی بودن نماینده ارائه برابر اصل مدارک شناسایی وی کفایت می کند و در صورت حقوقی بودن ارائه روزنامه رسمی شخصیت حقوقی ایرانی و نماینده وی.
ثبت شرکت در ایران
نحوه ثبت شرکت خارجی

نحوه ثبت شرکت غیر ایرانی

در دو حالت ممکن است شرکتی خارجی در ایران ایجاد شود:

حالت اول زمانی است که تعدادی تبعه خارجی بخواهند شرکتی را در ایران ایجاد کنند که در این حالت شرکت خارجی نیست چرا که مرکز اصلی آن در ایران ایجاد می شود و در واقع شرکت ایرانی با شرکاء خارجی می باشد که در هر صورت شرکت کاملاً تابع قواعد و مقررات شرکت های ایرانی است.

اما در حالت دوم شرکت خارجی که در کشور دیگر ثبت شده است تصمیم به فعالیت در ایران می گیرد و برای فعالیتی در ایران باید بر اساس قانون ایران دو شرط را داشته باشد اولاً در شرکت مبدأ به ثبت رسیده باشد و سپس در کشور ایران اقدام به تأسیس نمایندگی کند و مطابق ماده 4 نظام نامه ثبت شرکت ها باید اظهار نامه ثبت فارسی با امضاء دارنده حق امضاء نماینده شرکت خارجی به زبان فارسی در اداره ثبت شرکت های ایران ارسال نماید در اظهار نامه مربوطه باید نوع شرکت، مرکز اصلی شرکت، آدرس و میزان سرمایه9 شرکت همگی ذکر شود.

مراحل و مقررات و نحوه ثبت شرکت خارجی:

همان طور که گفتیم شرکت های خارجی با ثبت شعبه می توانند در ایران فعالیت تجاری انجام دهند بدین منظور باید آدرسی را جهت شعبه اصلی اعلام کنند و ابتدا شعبه اصلی را ثبت کنند، جهت ثبت شعبه اصلی باید شخصی به عنوان نماینده با حق امضاء معرفی شود و مطابق نظام نامه ثبت شرکت خارجی این شعبه ایجاد شود، چنانچه شرکت خارجی قصد ثبت چندین شعبه در ایران را دارد ابتدا باید شعبه اصلی را راه اندازی نماید تا بعد از طریق ارسال اظهار نامه سایر شعبات را نیز تأسیس نماید.

بنابراین مراحل ثبت شرکت خارجی به طور خلاصه به شکل زیر می باشد.

  1. درخواست نمایندگی از طریق وزارت خارجه ایران و دریافت مجوز های لازمه
  2. ترجمه مدارک و اسناد ثبتی شرکت خارجی و ترجمه پاسپورت نماینده دارنده حق امضاء
  3. درخواست اظهار نامه ثبتی از طریق سامانه ثبت شرکت ها برای دریافت نمایندگی
  4. ارسال اسناد و مدارک به اداره ثبت شرکت ها
  5. در یافت آگهی ثبتی و انتشار روزنامه های محلی مربوطه و روزنامه رسمی

مقررات ثبت شرکت خارجی در ایران

مقرراتی برای بعد از ثبت شرکت های خارجی و راه اندازی شعبه قانونی در ایران وجود دارد و برای فعالیت و تداوم کاری این شرکت ها باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند ، شرکت های خارجی از جمله تکالیفی که برای ادامه فعالیت خود دارند به شرح زیر است.

  1. نماینده شرکت خارجی در ایران باید بتواند به وظایف و تکالیف خود که بر حسب قانون تجارت تعیین شده است عمل نماید در غیر این صورت روند فعالیت شرکت در طی زمان مختل خواهد شد.
  2. شرکت خارجی باید هر ساله ترازنامه مالی خود را در اداره ثبت شرکت ها همانند سایر شرکت های ایرانی ثبت کند.
  3. شرکت خارجی زمانی می توانند فعالیت خود را در ایران شروع کند که طی مدت 4 ماه از تاریخ ثبت آن گذشته باشد، در غیر این صورت هر فعالیت قانونی که برای شرکت خارجی انجام شود تخلف محسوب می شود و در طی مدت زمان تعیین شده باید اوراق به اداره ثبت تحویل داده شود و مدارک به طور کامل در اختیار اداره ثبت قرار گیرد.
  4. هر ساله شرکت خارجی باید گزارش سالانه همانند گزارش حسابرسی شرکت اصلی در خارج از کشور را به اداره ثبت تحویل دهد گزارش مربوطه باید به حسابرسان مستقل مقیم در ایران ارزیابی شود .

از اینکه همراه مجموعه ارزان ثبت بودید ممنونیم این مقاله به دلیل حجم بالای پرسش های کاربران در خصوص مقررات و نحوه ثبت شرکت خارجی تدوین شد تا به سوالات مربوطه شما پاسخ داده شود، چنانچه می خواهید نمایندگی یا شعبه ای در ایران راه اندازی نمایید هم اکنون می توانید به کارشناسان پاسخگوی ما وصل شوید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :