کاهش اختیاری سرمایه شرکت

کاهش سرمایه شرکت ها

کاهش اختیاری سرمایه شرکت زمانی اتفاق می افتد که یا دامنه فعالیت شرکت محدود می شود و یا اینکه سرمایه تأمین شده مازاد از چیزی است که شرکت به آن احتیاج دارد در این موارد ممکن است اعضاء شرکت دست به کاهش اختیاری سرمایه شرکت بزنند، اما این تغییرات نیز همانند سایر تغییرات شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد، در هر حال اگر تصمیم به کاهش اختیاری سرمایه شرکت گرفته اید پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

بر اساس عوامل متعدد ممکن است سرمایه شرکت کاهش یا افزایش داشته باشد اما شرایط کاهش سرمایه با افزایش آن قدری متفاوت است که در این مقاله به شرح کاهش اختیاری سرمایه شرکت می پردازیم.

کاهش اختیاری سرمایه شرکت

عوامل متعددی می توانند دلیلی بر کاهش اختیاری سرمایه شرکت های تجاری باشد عواملی مانند محدود شدن موضوع فعالیت شرکت یا سرمایه بیشتر از نیاز واقعی شرکت باشد و قانونگذار نیز برای استفاده بهینه از سرمایه شرکت این اجازه را به مجمع عمومی فوق العاده داده است تا سرمایه شرکت را کاهش دهد.

از این رو هیئت مدیره باید مراتب را به مجمع عمومی اعلام نماید تا این مجمع نسبت به تغییرات مربوط به کاهش سرمایه شرکت اقدام نماید، هیئت مدیره حداقل ظرف 45 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید گزارشی مبنی بر لزوم کاهش سرمایه شرکت تهیه نمایند و در اختیار مجمع عمومی فوق العاده قرار دهند، بعد از ارائه گزارش هیئت مدیره مبنی بر لزوم کاهش سرمایه شرکت این گزارش باید مورد بررسی بازرسین شرکت قرار گیرند.

شروط کاهش اختیاری سرمایه شرکت

  • باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده حتما برسد.
  • هیچ گونه لطمه ای نباید برای تساوی صاحبان سهام ایجاد شود.
  • در شرکت هایی که برابر قانون باید حداقل سرمایه ای را در شرکت داشته باشند نباید میزان سرمایه از حداقل مذکور در قانون کمتر باشد.
کاهش سرمایه شرکت ها
کاهش اختیاری سرمایه شرکت

مراحل ثبت کاهش اختیاری سرمایه شرکت

همان طور که عنوان شد کاهش اختیاری سرمایه شرکت باید در مجمع عمومی فوق العاده انجام شود بنابراین ابتدا مجمع عمومی باید تشکیل شود، برای تشکیل مجمع بعد از ارائه اطلاعیه کاهش سرمایه توسط هیئت مدیره ، هیئت مدیره باید به سهامداران شرکت اطلاعیه تشکیل مجمع را خبر دهد و در صورتی که هر یک از اعضاء در دسترس نباشند باید روزنامه دعوت مجمع عمومی را منتشر نماید.

در صورت حضور حداکثر سهامی و حداکثر عددی مجمع رسمیت می یابد بعد از شور و مطالعه گزارش هیئت مدیره مجمع باید برای ثبت کاهش اختیاری سهام اقدام به تنظیم صورت جلسه هیئت مدیره نماید.

در این صورت جلسه ابتدا نوع مجمع ، نام و اطلاعات شرکت، ساعت و تاریخ جلسه، تعداد اعضاء حاضر با سمت و میزان سهام، مبلغ اصلی سرمایه، و مبلغ کاهش یافته سرمایه باید در صورت جلسه به طور دقیق ذکر شود.

بعد از تنظیم صورت جلسه این صورت جلسه باید به امضاء سهامدارن و هیئت مدیره و نیز بازرسین شرکت برسد، بعد از تنظیم صورت جلسه باید به سامانه ثبت شرکت ها در قسمت ثبت تغییرات شرکت وارد شوید.

این سامانه ابتدا اطلاعات ثبتی شرکت را از شما می خواهد و بعد از ورود اطلاعات مربوطه باید موضوع جلسه، نوع جلسه، ساعت و تاریخ و کلیه اطلاعتی که رد صورت جلسه عنوان شده است در هر مرحله وارد نمایید

در مرحله آخر باید متن صورت جلسه را در سامانه بار گذاری کنید و در نهایت باید ثبت نهایی را وارد کلیک کنید تا روند ثبت تان اتمام یابد.

مدارک ثبت کاهش اختیاری سرمایه شرکت

  • دو نسخه از صورت جلسه تنظیم شده
  • مدارک شناسایی اعضائ
  • آگهی تأسیس شرکت تجاری
  • آخرین آگهی تغییرات شرکت یا روزنامه رسمی آن
  • وکالت نامه در صورت داشتن وکیل
  • ارائه مجوز در صورت لزوم از ارگان ذی ربط باید ارائه شود.
  • ارائه لیست حاضران در مجمع عمومی فوق العاده به منظور رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت
  • ارائه لیست سهامداران بعد از کاهش سرمایه

نکات ثبت کاهش اختیاری سرمایه شرکت

  • عنوان مجمع عمومی فوق العاده باید حتماً در صورت جلسه تغییرات شرکت عنوان شود.
  • هیئت مدیره در برابر اعلام گزارش و رعایت حقوق سهامداران مسئولیت کیفری دارد.
  • نباید کاهش سرمایه موجب از بین رفتن حقوق قانونی سایر سهامداران شود و باید تساوی در بین آنها رعایت شود.
  • کاهش سرمایه نباید موجب کم شدن سرمایه از حداقل تعیین شده در قانون شود چون قانون در مورد برخی شرکت ها مانند شرکت های سهامی حداقلی را تعیین کرده است که سهامدارن و اعضاء شرکت نمی توانند از حدود آن تجاوز کنند.
  • کاهش سرمایه اختیاری شرکت نباید به مبلغی کمتر از مبلغ طلب های شرکت باشد و در صورت این امر باید ابتدا طلب طلبکاران پرداخت شود کوچک شدن شرکت و کم شدن سرمایه شرکت به مبلغی کمتر از طلب شرکت بر خلاف حقوق طلبکاران آن می باشد.

اعتراض در خصوص کاهش اختیاری سرمایه

در ماده 193 لایحه اصلاحی قانون تجارت عنوان شده است اشخاص زیر می توانند به کاهش سرمایه شرکت معترض باشند: 1) دارندگان اوراق قرضه ، 2) طلبکاران شرکت که منشاء طلب آنها قبل از انتشار آخرین آگهی ماده 193 لایحه اصلاحی قانون تجارت باشد.

در صورتی که در کاهش سرمایه شروط مربوط در این مقاله رعایت نشده باشد، این کاهش سرمایه در خصوص افراد ثالث و سهامدارانی که حقوق آنها تضییع شده است بلا اعتبار است و این افراد می توانند نسبت به کاهش اختیاری سرمایه معترض باشند.

آنچه که گفتیم مربوط به کاهش اختیاری سرمایه می باشد در برابر این کاهش ممکن است شرکتی مجبور به کاهش اجباری سرمایه شود که کاهش اجباری بر اساس شرایطی است که در قانون تعریف شده است و شرکت هایی که در آن شرایط قرار می گیرند باید کاهش اجباری سرمایه شرکت را انجام دهند ولی در مقابل کاهش اختیاری سرمایه را داریم که خود شرکت بر حسب دلایلی کاهش سرمایه را الزامی می داند که باید این کاهش به ثبت اداره ثبت شرکت ها به شرح مواردی که رد فوق عنوان شد برسد.

در کاهش اختیاری سرمایه شرکت مهم است که شرایط به ترتیبی که در فوق اعلام کردیم انجام شود، مجتمع حقوقی و ثبتی ارزان ثبت در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه با تیم مجربی که در اختیار دارد روند ثبت شرکت شما را انجام می دهد تنها کافی است هم اکنون با متخصصان ما در این زمینه تماس بگیرید.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :