ثبت برند آرایشی و بهداشتی چگونه انجام می شود؟

قدم به قدم تا ثبت برند آرایشی و بهداشتی

ثبت برند آرایشی و بهداشتی چرا مهم است؟ در این مقاله دلیل آن را به شما می‌گوییم! امروزه آرایش کردن یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی زنان و حتی مردان است. استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باعث افزایش جذابیت افراد شده و همچنین باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود. شاید به همین دلیل لوازم آرایشی و بهداشتی، پرمصرف‌ترین و پرسودترین محصولات در جهان هستند که هر روز مردم سراسر دنیا برای زیباترکردن یا تغییرظاهر خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. طبق گزارش شرکت‌های بزرگ جهان، محصولات آرایشی و بهداشتی با 94.36 میلیارد دلار، سریع‌ترین رشد را در بخش خرده‌فروشی محصولات جهانی داشته‌اند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی هرساله مبلغ بسیار زیادی را صرف خریدن این محصولات می‌کنند و در ایران نیز این محصولات طرفداران خود را دارد و به مرور تبدیل به تجارتی پرسود شده است و برای همین بسیاری از افراد شروع به واردات این محصولات کرده‌اند و یا خودشان دست به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی زده‌اند. جزو هر گروه که باشید، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای اثبات کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی‌تان، ثبت برند یا علامت تجاری است.

برند یا علامت تجاری چیست؟

به نماد، لوگو یا نشانه‌ای که محصول شما را از سایر محصولات متمایز کند و آن را به مصرف‌کنندگان بشناساند، برند یا علامت تجاری می‌گویند. ثبت برند باعث می‌شود که دیگران نتوانند از محصولات شما سوءاستفاده کنند یا با ارائه‌ی محصولات تقلبی و بی‌کیفیت، محصولات شرکت شما را بدنام کنند. اما زمانی که از ثبت برند صحبت می‌کنیم حتماً اسامی خاص زیادی به ذهن‌تان می‌رسد. از جمله برندهای بسیار محبوب جهانی در زمینه‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی می‌توان به برندهای لورآل، شیمر، نیوآ، داو، دیور و گارنیر اشاره کرد که در ایران نیز بسیار محبوب هستند و طرفداران بسیاری دارند.

اگر محصول خاصی دارید و دوست دارید آن را به فروش برسانید ابتدا باید برند خود را مشخص کنید. ثبت برند نه‌تنها باعث شناخته‌شدن محصول شما خواهد شد، بلکه با کمک آن دیگران به راحتی محصول شما را پیدا می‌کنند و جایگاه شما نسبت به کسب‌وکارهای دیگر، متمایز خواهد شد.

اهمیت ثبت برند آرایشی و بهداشتی

اهمیت ثبت برند آرایشی و بهداشتی
اهمیت ثبت برند آرایشی و بهداشتی

شاید ایده‌های منحصربه‌فرد خود را به کار گرفته‌اید و محصولات آرایشی و بهداشتی خودتان را تولید کرده‌اید و یا شاید هم یک شرکت دارید که به شکل گسترده‌تری به فعالیت می‌پردازد؛ در هر صورت برای توسعه‌ی کسب‌وکارتان باید برند خودتان را به ثبت برسانید. ثبت برند آرایشی و بهداشتی می‌تواند شخصی و منحصر به یک فرد باشد یا حتی به صورت شرکتی و شراکتی ثبت شود که در این صورت به آن برند شرکتی می‌گوییم. یکی از مهم‌ترین دلایل پرمتقاضی‌بودن ثبت برند آرایشی و بهداشتی، بازار پررونق و سودآور آن است.

طبق آمارهای موجود، ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا در زمینه‌ محصولات آرایشی و بهداشتی است و بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کنند و بسیاری نیز تصمیم می‌گیرند این محصولات را از سایر کشورها مانند چین وارد کنند. کسانی که چنین محصولاتی را از چین وارد می‌کنند، بسیار تمایل دارند که کارخانه‌های تولیدکننده‌ی چینی، برند و لوگوی خودشان را بر روی محصولات چاپ کنند. در چنین مواقعی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی چینی، شما را ملزم می‌کنند که برند خود را به ثبت برسانید.

در هر صورت چه تولیدکننده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی باشید و چه واردکننده‌ی آن‌ها، برای ثبت برندهای آرایشی و بهداشتی تنها اخذ یک مجوز الزامی است که با ارائه‌ی آن مجوز و مدارک هویتی می‌توانید علامت تجاری خود را ثبت کنید. چنانچه تصمیم به ثبت برند لوازم آرایشی و بهداشتی دارید و می خواهید کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید ابتدا باید برند خود را به ثبت برسانید و بدین ترتیب از سایر رقبای خود متمایز شوید.

بدون شک برای ثبت برند بهتر است ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید در مسیر درست قدم بردارید و از سایر رقبای خود پیشی بگیرید. شاید فکر کنید که برند نام و نشانی بیش نیست اما ارزش خاصی به کسب‌وکار شما خواهد داد. برای همین هر یک از تولیدکنندگان کالا سعی می‌کنند تمام خدمات خود را براساس برند خود ارائه کرده و گسترش دهند.

مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند
مزایای ثبت برند

یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت برند تجاری، شهرت و نام‌آوری شرکت و یا محصول تولید شده است. ثبت برند باعث افزایش اعتبار شرکت و مجموعه‌ی تولیدی برای گرفتن وام می‌شود و همچنین با ثبت برند می‌توانید از وجه عمومی محصولات و بازاریابی بهره‌مند شوید. همچنین ثبت برند با ایجاد ارزش سهام بسیار برای سهامدارن سودآور است و به تبعیت آن درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت. اگر در ابتدای راه هستید ابتدا باید نامی برای محصول خود انتخاب کنید تا بتوانید برند یا علامت تجاری خود را به ثبت برسانید. بد نیست بدانید که نمی‌توانید هر نامی برای برند خود انتخاب کنید و بهتر است هنگام نکات زیر را برای انتخاب برند در نظر بگیرید. نام برند باید:

  • ساده و روان باشد؛
  • بهتر است تک کلمه‌ای باشد؛
  • دیگران بتوانند به‌راحتی آن را به‌خاطر بسپارند؛
  • تلفظ آن راحت باشد؛
  • منحصربه‌فرد باشد؛
  • پیام محصول را به خوبی منتقل کند؛
  • معنی و مفهوم خاصی داشته باشد؛
  • مشابه کسب‌و‌کار دیگری نباشد.

برای ثبت یک برند به‌صورت کلی نیاز به کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی مجوز کسب یا جواز تاسیس (با درصد پیشرفت) یا پروانه‌ی بهره‌برداری، کپی کارت بازرگانی شخص یا شرکت در صورت لاتین‌بودن، نمونه‌ی برند، مدارک شناسایی هویتی و مجوزهای لازم دارید. ثبت برند فرایندی زمان‌بر است و ابتدا سازمان ثبت اسناد باید این نام را تایید کند. بنابراین به‌طور قطع نمی‌توان گفت که ثبت برند چقدر زمان می‌برد اما احتمالاً یک تا یک ماه و نیم زمان نیاز دارید تا برند خود را به ثبت برسانید.

ثبت برند آرایشی و بهداشتی

ثبت برند آرایشی و بهداشتی
ثبت برند آرایشی و بهداشتی

بد نیست بدانید که برای فعالیت در ثبت‌های گوناگون لزومی به ثبت برند ندارید ولی طبق قوانین برخی از فعالیت‌ها باید برند خود را ثبت نمایید تا بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید. همچنین طبق ماده‌ی 5 تصویب‌نامه‌ی سال 1328، هرگونه لوازم آرایشی مانند صابون، خمیر، پودر، محلول عطریات، ادکلن و پماد که با سطح بدن و سلامت انسان‌ها به طور مستقیم درگیر باشند برای فعالیت باید برند خود را به ثبت برسانند.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، نکته‌ی مهم این است که باید برندی را انتخاب کنید که قبلاً ثبت نشده باشد و بنابراین در اولین قدم باید اقدام به استعلام برند مورد نظرتان بکنید تا اگر عین یا حتی شبیه برند دیگری بود، پیش از هر اقدام دیگری آن را عوض کنید و سپس باید مراحل قانونی ثبت شرکت را طی کنید و شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی خود را به ثبت برسانید. درادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لوازم آرایشی و بهداشتی را به دو دسته‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم کرده‌ایم و هر کدام را جداگانه شرح داده‌ایم.

مدارک لازم برای ثبت برند آرایشی و بهداشتی (شخص حقیقی)

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی؛
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین‌بودن برند؛
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت؛
  • پروانه بهره‌برداری؛
  • جواز تأسیس؛
  • پروانه ساخت؛
  • هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظامی و حاکمیتی دولتی؛
  • نمونه برند در ابعاد 6*6.

مدارک لازم برای ثبت برند آرایشی و بهداشتی (شخص حقوقی)

  • کپی روزنامه رسمی تأسیس شرکت؛
  • کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)؛
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند؛
  • کپی برابر اصل مجوزهای شرکت؛
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین‌بودن برند؛
  • نمونه برند در ابعاد 6*6؛
  • مراحل ثبت برند آرایشی و بهداشتی.

چگونه برند آرایشی و بهداشتی ثبت کنیم؟

چگونه برند آرایشی و بهداشتی ثبت کنیم؟
چگونه برند آرایشی و بهداشتی ثبت کنیم؟

نیازی نیست حتماً حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری مراجعه کنید، می‌توانید به‌صورت اینترنتی نیز برند و علامت تجاری خود را به ثبت برسانید. اما برای این کار باید ابتدا تمامی مدارک لازم را اسکن کنید و آن‌ها را بر روی سایت مربوطه بارگذاری کنید. سپس یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود و در صورت تأیید این مرحله، دو نسخه قرارداد برای شما ارسال می‌شود که باید یکی از آن‌ها را تکمیل کنید و به همراه مدارک برابر اصل و فیش واریزی به آدرس تعیین شده ارسال کنید. زمانی که مدارک به دست کارشناس‌ها برسد، مراحل ثبت شروع می‌شود و سپس اداره‌ی مالکیت اظهارنامه‌ی شما را بررسی خواهد کرد.

پس از بررسی مدارک در صورت تکمیل بودن آن‌ها، لوگو یا برند شما بررسی خواهد شد. دقت کنید که لوگو یا برند شما نباید تکراری باشد و یا این‌که پیش از شما کسی آن را به ثبت رسانده باشد. پس از تأیید به شما اجازه می‌دهند تا نشرآگهی کنید و درغیر این صورت اعلامیه‌ای برای متقاضی صادر می‌شود.

اگر از انتشار آگهی 30 روز بگذرد و هیچ اعتراضی به عمل نیاید، می‌توانید آگهی نوبت دوم را به چاپ برسانید. مدت اعتبار ثبت برند 10 سال است که پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضاء، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اقدام به تمدید آن کنید. متقاضیان بر روی محصول تولید شده باید موارد نام تجاری، شماره ثبت علامت در ایران و نشانی سازنده محصول را قید کنند و همچنین اگر محصول تولید داخل نیست، باید حتما نام کشور مبدأ بر روی محصول نوشته شود تا مصرف‌کنندگان و مشتریان بتوانند به برند شما اطمینان کنند و با خیال راحت از آن استفاده کنند.

با ثبت برند آرایشی و بهداشتی پیشروِ این صنعت شوید

در این مقاله به‌طور کلی با ثبت برند یا علامت تجاری و مزایای آن آشنا شدید. با این‌که ثبت یک برند یا علامت تجاری به‌ظاهر کار چندان پیچیده‌ای نیست اما توصیه‌ی ما به شما این است که حتماً از تجربه‌ی کارشناسان حقوقی ارزان ثبت استفاده کنید تا در این مسیر با مشکل خاصی مواجه نشوید. پس اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید یا درآمد خود را افزایش دهید حتماً برند اختصاصی خود را به ثبت برسانید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :