شرایط اخذ جواز کسب در سال 1403

شرایط اخذ جواز کسب در سال 1402

فعالیت ها و بنگاه های کوچک اقتصادی که تحت عنوان صنف فعالیت دارند ملزم به اخذ جواز کسب هستند. قانون نظام صنفی برای هر شخصی که بخواهد فعالیتی را در زمینه مشخصی در جایی مشخص انجام دهد جواز کسب یا پروانه کسب صادر خواهد کرد.

شاید بگویید آیا لازم است از ابتدای آغاز فعالیت صنفی جواز کسب اخذ کنیم؟ پاسخ قطعی و روشن است بله، دریافت پروانه کسب الزامی است و ماده 12 قانون تعزیرات حکومتی که در سال 1367 این قانون تصویب شده است، نداشتن پروانه کسب واحد های صنفی را بدون عذر موجه در مهلت مقرر و بر اساس ضوابط و مقررات تصویب شده به منظور عدم اقدام به موقع از خدمات دولتی به صورت کامل یا برخی خدمات محروم می کند، علاوه بر این شخص جریمه می شود و واحد صنفی تا زمان اخذ پروانه کسب پلمب خواهد شد.

از این رو محتوایی که پیش روی شماست به بررسی اخذ پروانه کسب در سامانه درگاه ملی مجوز ها می پردازد بنابراین پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

شرایط گرفتن جواز کسب برای خانم ها و آقایان

شرایطی که برای گرفتن جواز کسب وجود دارد برای آقایان و خانم ها یکی است تنها خانم ها در برخی مشاغل در صورت داشتن مباشر آقا می توانند جواز دریافت کنند.

متقاضی برای دریافت پروانه کسب باید حداقل سن قانونی یعنی 18 سال تمام را داشته باشد. آقایان متقاضی دریافت پروانه کسب دو کار لازم است کارت پایان خدمت ارائه دهند. داشتن مهارت فنی در برخی کسب و کارها نیاز به ارائه مدرک فنی و حرفه ای دارد. متقاضی اخذ جواز کسب باید قبل از هر گونه اقدامی برای جواز تشکیل پرونده مالیاتی خود را در اداره مالیات انجام داده باشد و کد اقتصادی دریافت کند. ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه ملکی با موقعیت تجاری یا اداری برای اخذ جواز الزامی است.

شرایط فوق از مهمترین شرایط دریافت جواز هستند که باید بدان توجه داشته باشید اما علاوه بر این موارد برخی شرایط دیگر مانند متراژ مغازه یا واحد، ایمنی محیط و بهداشت محیط نیز از مواردی هستند که بر حسب نوع شغل و موارد لازم با هم متفاوت است و نمی توان در این خصوص میزان مشخصی را تعیین کرد.

بنابراین بر اساس شغلی که می خواهید داشته باشید برخی موارد را باید بر حسب کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید.

انواع جواز کسب

همان طور که گفتیم پروانه کسب برای انواع کسب و کارها صادر می شود. هر یک از صنوف اتحادیه مربوط به خود را دارند و به طور کلی در نوع موضوع فعالیت در چار نوع توزیعی، تولیدی، فنی، خدماتی تقسیم می شوند.

زمانی که جواز کسب را دریافت می کنید با توجه به فعالیتی که دارید بر روی گواهی جواز نوع مجوز صادر شده ذکر می شود که دسته بندی فعالیت کسب و کار شما را مشخص خواهد کرد. هر یک از انواع مختلف جواز شرایط خاص خود را نیز برای صدور جواز دارند.

جواز کسب توزیعی

اگر در بخش توزیع محصولی هستید و محصولی برای عرضه در بازار دارید لازم است جواز توزیعی دریافت کنید. مثلاً  سوپر مارکت ها، فروشگاه های لباس و مواردی از این قبیل جوازی که دریافت می کنند جواز توزیعی نام دارد. بنابراین فروش اقلام مصرفی نیاز به دریافت جواز کسب توزیعی دارد.

جواز کسب تولیدی

واحد های صنفی تولیدی که برای رشد و توسعه خود نیاز به امتیاز های ویژه ای دارند و همچنین اهمیت واحد های تولیدی برای دولت، اگر جواز کسب از نوع تولیدی باشد باید روی آن عنوان تولیدی عنوان شود تا از برخی از تسهیلات ویژه واحد های تولیدی برخوردار شوید. از این رو اگر محصولی تولید می کنید یا کارگاه تولیدی می خواهید راه اندازی کنید حتماً باید جواز تولیدی دریافت کنید.

جواز کسب فنی

با توجه به اینکه برخی مشاغل نیاز به داشتن حرفه و فنی خاص دارند لازم است جواز کسبی که بدین منظور دریافت می کنند بیان کننده حرفه ای که ارائه می دهند باشد؛ البته موضوع جواز حتماً در آن قید می شود. در مجوز های فنی بر اساس فعالیت فنی که ارائه می دهند باید از فنی و حرفه ای مدرک تحصیلی داشته باشید تا امکان صدور جواز فنی وجود داشته باشد.

جواز کسب خدماتی

در موضوعات خدماتی که فعالیت آنها بر اساس فروش خدمات است نه کالا نوع جوازی که صادر می شود جواز کسب خدماتی صادر می شود. مشاغل زیادی هستند که راه کسب درآمد انها از طریق ارائه خدمات است و ممکن است فعالیت شما نیز در این زمینه باشد بنابراین باید درخواست جواز کسب خدماتی را بدهید.

نکات کلیدی در خصوص صدور جواز کسب

  • حتماً رسته فعالیت خود را مشخص کنید.
  • قبل از درخواست کلیه مدارک را تکمیل کنید.
  • در صورت نداشتن کد اقتصادی حتماً قبل از درخواست جواز کسب کد اقتصادی را دریافت کنید.
  • اشخاص حقوقی نیز می توانند به نمایندگی از مدیر عامل برای دریافت جواز درخواست دهند.
  • کارمندان دولتی و خانم ها بدون داشتن مباشر در برخی از شغل ها امکان دریافت مجوز را ندارند.
  • اگر محکومیت کیفری داشته باشید امکان دریافت جواز کسب برای شما وجود نخواهد داشت.
  • امکان دریافت پروانه کسب برای افراد بازنشسته و کارمندان بخش خصوصی وجود دارد و این افراد نیز امکان دریافت پروانه کسب را خواهند داشت.
  • متراژ و موقعیت ملک و رعایت بهداشت محیط و غیره
  • داشتن حداقل سن قانونی برای اخذ جواز الزامی است.
  • متقاضیان آقا باید کارت پایان خدمت در این خصوص ارائه دهند.
  • ملکی که انتخاب می کنید باید از موقعیت تجاری یا اداری برخوردار باشد.

مدارک لازم برای اخذ جواز کسب

  • مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان
  • کپی کارت ملی مباشر جهت جواز کسب برای خانم ها در مشاغلی که نیاز به مباشر دارد.
  • کد اقتصادی
  • اشخاص حقوقی باید مدارک ثبتی خود را ارائه دهند.
  • اجاره نامه یا سند ملک واحد صنفی
  • داشتن کارت بهداشت برای برخی مشاغل مانند رستوران و اغذیه
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
مزایای دریافت جواز کسب
مزایای دریافت پروانه کسب

 

مزایای دریافت جواز کسب

مزیت اصلی و مهم که دلیل دریافت این مجوز نیز می باشد آغاز فعالیت بر اساس شرایط قانونی می باشد. از آنجایی که ضمانت اجرای عدم دریافت مجوز کسب و کار برای اشخاص تبعاتی از قبیل پلمب واحد صنفی، جریمه نقدی و محرومیت از خدمات دولتی دارد امتیاز داشتن جواز جلوگیری از بروز چنین مواردی است.

دارندگان پروانه کسب می توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند. علاوه بر این پروانه کسب امکان اخذ کفالت های قضایی را برای صاحبان جواز فراهم می کند. با داشتن جواز می توانید در شهرک های صنعتی زمین خریداری کنید آن هم تنها با 30 درصد مبلغ و باقی به صورت اقساطی، حتی با جواز کسب می توانید ضمانت اشخاص دیگر را داشته باشید.

شرایط لازم مغازه جهت صدور جواز کسب

واحد صنفی که برای کسب و کاری در نظر می گیرید باید یک سری شرایط خاصی داشته باشد. متراژ و بهداشت محیط و ایمنی محیط از جمله مواردی هستند که بر اساس نوع واحد صنفی مورد بازرسی قرار می گیرد.

علاوه بر این بسیار اهمیت دارد که ملک دارای موقعیت تجاری یا اداری باشد و ملک هایی با کاربری مسکونی را نمی توان برای دریافت پروانه کسب و کار معرفی نمود.

مراحل لازم جهت دریافت پروانه کسب

  1. تکمیل مدارک
  2. تشکیل پرونده در سامانه ملی مجوز ها
  3. انجام مراحل ثبت نام در سامانه دبیر خانه هیئت نظارت بر کسب و کار های کشور
  4. پرداخت هزینه پست و هزینه های ثبت نام
  5. شرکت در کلاس های اصناف
  6. بازدید اصناف از محل کسب و کار
  7. پرداخت حق عضویت اتحادیه و هزینه مربوط به صدور جواز
  8. مرجعه با اداره اصناف مربوطه جهت دریافت جواز کسب

اعتبار پروانه کسب چقدر است ؟

اعتبار پروانه کسب در پروانه های موقت حدوداً یک سال و در پروانه کسب دائم مدت اعتبار 5 ساله می باشد. مدت اعتبار پروانه بر اساس درخواست ها و آیین نامه اصناف در پروانه کسب عنوان می شود که مدت آن قابل تمدید می باشد.

هزینه اخذ جواز کسب

هزینه هایی که  برای صدور جواز باید پرداخت کنید شامل هزینه پست، هزینه های اخذ جواز و کلاس و هزینه حق عضویت در اتحادیه می باشد. مبلغ افزایش سالانه خواهد داشت و برای اعلام دقیق هزینه با کارشناسان ما در مجتمع ثبتی ارزان تماس بگیرید.

نتیجه مطلب: مجتمع ارزان ثبت هم اکنون امکان دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. اگر می خواهید از ابتدا به صورت قانونی فعالیت داشته باشید حتماً با کارشناسان ما در مجتمع حقوقی ارزان ثبت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :