معرفی و اهمیت اظهارنامه مالیاتی 1402 در سال 1403

معرفی و اهمیت اظهارنامه مالیاتی 1402 در سال 1403

اظهارنامه مالیاتی برای هر شخص حقیقی و حقوقی الزامی است. هر واحد تجاری که فعالیتی دارد باید اظهارنامه مالیاتی سالانه را بعد از اتمام سال مالی تکمیل و به اداره مالیات ارسال کنید. اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی است و باید از سامانه امور مالیاتی کشور هر ساله نسبت به تکمیل آن اقدام کنید.

ارزان ثبت مجری تخصصی امور مالیاتی شما خواهد بود. در خصوص امور مالیاتی هر گونه سوال یا مشکلی که داشته باشید می توانید با ما تماس بگیرید.

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای اینکه سرانه درآمد سالانه را محاسبه کند و مالیات بخش خصوصی را اخذ کند اظهارنامه مالیاتی که تحت عنوان خود اظهاری مالیاتی است تصویب کرده است.

این خود اظهاری مالیاتی را هر ساله اشخاص حقیقی و حقوقی باید به اداره مالیات ارسال کنند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی مبلغی را تحت عنوان مالیات شخص تعیین خواهد کرد و جریمه عدم خود اظهاری مالیاتی را نیز اعمال می کند.

اظهارنامه مالیاتی امروزه به صورت الکترونیکی تنظیم می شود و نیاز به مراجعه حضوری به جایی نیست. البته باید توجه داشت که تنها اشخاصی می توانند اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند که دارای پرونده مالیاتی در اداره مالیات باشند.

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟>
اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

میزان مالیاتی که باید شخص پرداخت کند به موجب اظهارنامه مالیاتی تعیین خواهد شد.

پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کشور

منظور از پیش ثبت نام اظهارنامه در واقع همان تشکیل پرونده مالیاتی است. شرکت های تجاری و سازمان های دارای شناسه ملی از زمان ثبت حداکثر تا دو ماه باید اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی کنند.

اشخاص حقیقی نیز در روند تاسیس واحد صنفی خود باید پیش ثبت نام مالیاتی را انجام دهند. در هر دو صورت این اشخاص برای اینکه بتوانند اظهارنامه سالانه مالیاتی را تنظیم کنند و برای انجام امور مالیاتی اقدام کنند لازم است اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند.

ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیکی

سامانه امور مالیاتی را جستجو کنید و وارد آن سامانه شوید به حساب کاربری خود وارد شوید و در مهلت قانونی که تعیین شده است اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام کنید. سامانه امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکی است و بعد از وارد شدن تنها باید به حساب کاربری خود وارد شوید و از خدمات مربوطه استفاده نمایید.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 در سال 1403

تنظیم اظهارنامه مالیاتی به روش های مختلف و با توجه به فعالیتی که متقاضی داشته است متفاوت است. پیش از این متقاضیان می بایست برای تنظیم اظهارنامه به اداره مالیات مراجعه کند و فرم مربوط به اظهارنامه را دریافت کند از این رو مدت زمان زیادی باید صرف تکمیل و ثبت اظهارنامه مالیاتی گردد.

اما امروزه تنها کافی است به سایت اداره مالیات وارد شوید و سپس وارد حساب کاربری که از قبل ایجاد کرده اید شوید در نهایت اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی کنید. این فرم در سامانه مالیاتی قرار دارد و می توانید آن را دریافت کنید. در صورتی که فعالیتی نداشته اید حتماً اظهارنامه عدم فعالیت ارسال کنید.

مهلت اظهارنامه مالیاتی 1401

مهلت ارسال اظهارنامه 1401 برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. اشخاص حقیقی هر ساله تا پایان خرداد ماه زمان دارند که اظهارنامه مالیاتی 1402 را تکمیل کنند. اشخاص حقوقی نیز پس از اتمام سال مالی حداکثر تا پایان تیر ماه 1402 زمان دارند تا برای ثبت اظهارنامه مالیاتی 1401 اقدام کنند.

مهلت ثبت نام اظهارنامه ارزش افزوده سال 1402

ثبت نام ارزش افزوده را در زمان تشکیل پرونده مالیاتی انجام می شود و در صورتی که ارزش افزوده مالیاتی دارید بعد از پایان هر فصل باید اظهارنامه آن را ثبت کنید برای اظهارنامه مالیاتی فصل بهار 1402 تا 15 تیر ماه زمان دارید و برای اظهارنامه ارزش افزوده تابستان تا 15 مهر 1402 زمان دارید بنابراین بعد از پایان هر فصل تا 15 ماه فصل جدید زمان دارید که اظهارنامه ارزش افزوده را تکمیل کنید. تکمیل این اظهارنامه بر اساس 9 درصد ارزش افزوده ای که از مشتری گرفته اید پرداخت خواهد شد.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی که دارای پرونده مالیاتی هستند با استفاده از شماره اقتصادی (شماره ملی) به حساب کاربری خود وارد شوند و اظهارنامه اشخاص حقیقی را تکمیل کنند. این اظهارنامه بعد از اتمام سال مالی انجام می شود. (سال مالی از اول فروردین تا پایان اسفند ماه می باشد.) اظهارنامه اشخاص حقیقی از اول خرداد تا 31 خرداد انجام می شود و گاهاً نیز تمدید مهلت قانونی دارد اما این موضوع همیشگی نیست.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز می توانند برای ثبت اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته در تیر ماه اقدام کنند. لازم به ذکر است که ثبت اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی برای اشخاص حقوقی از اول تیر ماه تا پایان آن امکان پذیر است.

در صورتی که شرکت یا موسسه ای معاف مالیاتی باشد نیز باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل کند زیرا تکمیل این اظهارنامه چه برای مشمولین معاف مالیاتی چه برای غیر از آن الزامی است.

هزینه ثبت اظهارنامه مالیاتی

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید و مجموعه های ثبت امور مالیاتی مبلغی را به عنوان حق الوکاله و اجرت ثبت اظهارنامه دریافت می کنند. پیشنهاد می کنیم حتماً اظهارنامه مالیاتی را با مشورت وکیل امور مالیاتی ارزان ثبت تکمیل کنید زیرا مبلغ مالیاتی که قرار است پرداخت کنید بر اساس اظهارنامه مالیاتی است که هیچ گونه اعتراضی در خصوص آن صدق نمی کند.

جمع بندی: اگر از تاریخ ارسال اظهارنامه گذشته است می توانید برای اطلاع از تمدید زمان به مشاوران و کارشناسان ارزان ثبت تماس بگیرید. ارزان ثبت مجری تخصصی امور ثبتی و حقوقی شرکت و سازمان شما خواهد بود. پیشنهاد می کنیم مشاوره رایگان ارزان ثبت را از دست ندهید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :