ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

در صورت تمایل به ثبت شرکت تجاری خود در کشور اگر مایل به ثبت شرکت سهامی خاص هستید موسسه ارزان ثبت در این مقاله تلاش و کوشش نموده است تا درباره ثبت شرکت سهامی خاص مطالب مفیدی را به متقاضیان محترمی که می خواهند شرکت خود را در قالب شرکت سهامی خاص ثبت کنند ارائه نماید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شرکت سهامی خاص از انواع شرکتهای بازرگانی است که از آن استقبال بسیار می شود. این شرکت دارای 5 عضو است که می توانند بیشتر هم باشند اما نباید کمتر از این تعداد باشند. از این 5 نفر هم دو نفر بازرس شرکت سهامی خاص هستند که به شکل بازرس اصل و علی البدل می باشند.

شرکت سهامی خاص کاملاً شرکت خصوصی محسوب می شود و اجازه داد و ستد سهام آن ها در بازار بورس را ندارد یعنی سهام آن تمام و کمال در اختیار سهامداران است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خود به دو دسته سهامی خاص و سهامی عام تبدیل می شوند. این نوع از شرکتها به سرمایه یک میلیون ریال شروع به فعالیت می نمایند و سرمایه به قطعات سهام تبدیل می گردد و کلیه این سرمایه باید توسط موسسین تامین گردد. تعداد شرکا در شرکتهای سهامی خاص از 3 نفر کمتر نمی باشد و نیازمند 2 نفر بازرس اصلی و علی البدل می باشند.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص
شرایط و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص، مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد: در ابتدا باید اساسنامه، اظهارنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت در دو نسخه تنظم و تدوین گردد.

در گام بعدی تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی اعضاء هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین اگر اعضای هیئت مدیره و یا سهامدار شخص حقوقی باشد ارائه آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده به همراه مدارک شناسایی آن الزامی می باشد.

چنانچه سهامدار خارجی در بی اعضای شرکت باشد ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای شخص حقوقی مدارکی دال بر گواهی ثبت آن در ادارات ذی صلاح الزامی می باشد و هم چنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان.

درباره شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که تمامی سرمایه آن منحصرا توسط موسسین فراهم می گردد زیرا تشکیل شرکت های سهامی عام همراه با مراحل طولانی می باشد. مواد اصلاحی قانون تجارت جهت کارهای ساده ای که شرکای کمتری دارد شرکتی سهامی را مقرر نموده است که شرکت سهامی خاص گفته می شود.

مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص وجود ندارد و تعداد شرکای آن از شرکت سهامی عام کمتر می باشد. در این نوع از شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در هنگام تاسیس 35 درصد از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده گردد.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

  • تنظیم دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص و امضاء آن توسط کلیه سهامداران.
  •  تنظیم دو نسخه اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص و امضاء آن توسط سهامداران.
  • تنظیم دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و امضاء آن توسط سهامدارن و بازرسین.
  • تنظیم دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی کلیه سهامداران و بازرسین.
  • ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت 35% سرمایه اولیه شرکت.

نکته : چنانچه موضوع فعالیت نیاز به مجوز داشته باشد ارائه مجوز الزامی می باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

  1. مرحله اول : ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه اداره ثبت شرکتها به آدرس irsherkat.ssaa.ir.
  2. مرحله دوم : تعیین نام شرکت در سامانه ثبت شرکتها ، بدین ترتیب که پس از ورود اطلاعات و ثبت نام منتظر تایید اطلاعات و تخصیص یک نام برای شرکت خود باشید.
  3. نکته : در این مرحله ممکن است به دلیل تشابه با اسامی مسبوق به سابقه و یا عدم رعایت قوانین انتخاب نام شرکت، تعیین نام انجام نشود و نیاز به اصلاحیه داشته باشد.
  4. مرحله سوم : پرینت مدارک ثبت شرکت و امضا آنها و ارسال به اداره ثبت شرکت ها.
  5. مرحله چهارم : پیگیری از طریق سامانه جهت تایید مدارک و صدور مدارک ثبت شرکت.
  6. مرحله پنجم : رجوع به اداره ثبت شرکتها جهت تحویل مدارک ثبت شرکت و امضا ذیل دفاتر آن اداره.

معایب ثبت شرکت سهامی خاص

معایب شرکت سهامی خاص اداره  شرکتهای سهامی شامل مقررات پیچیده تری می باشد ، مثلاً : نحوه تقسيم سود و زيان و نحوه نگهداری دفاتر مالی و نحوه تشکيل مجامع عمومی و نحوه گزارش سود و زيان به سهامداران و … در شرکت های سهامی به مراتب پيچيده تر از سایر شرکتها است.

به علاوه هیئت مدیره شرکت سهامی هر دوسال یکبار نیاز به تمدید دارد این در حالی است که در برخی از شرکتها مدیران نامحدود انتخاب می شوند و نیازی به تنظیم صورتجلسه تمدید مدیران و تعیین سمت آنها و ثبت آن نمی باشد.

همچنین در مورد مالیات شرکت سهامی خاص وجود ماليات بر درآمد در شرکت هاي سهامی به دليل اعمال کنترل های قانونی و بر اساس قواعد و قوانين ماليات های مستقيم می بايست ابتدا 10 % از درآمد مشمول ماليات به عنوان ماليات شرکت محاسبه و به ترتيب مقرر در قانون مربوطه به عنوان ماليات پرداختنی در نظر گرفته شود.

فواید ثبت شرکت سهامی خاص

فواید شرکت سهامی خاص یکی از مهمترین مزایای نقل و انتقال سهام این است که از آنجايي که سرمايه سهامداران در شرکت های سهامی به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسيم گرديده و بعضا اين سهام بي نام نيز می باشد لذا نقل و انتقال آن آسان  است.

دیگر مزیت مهم شرکت سهامی تجمیع سرمایه های کوچک در کنار هم است که سبب می شود تا با جمع آوری سرمایه های اندک در کنار هم یک سرمایه مناسب برای رسیدن به هدف به وجود آید و افراد و سهامداران در محیطی صمیمی در کنار یکدیگر با به اشتراک گذاشتن سرمایه هایشان به فعالیت بپردازند.

در شرکتهای سهامی مثل شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت سهامداران محدود است یعنی سهامداران به میزان سرمایه شان در شرکت تعهد دارند و خارج از این مقدار مسئولیتی متوجه شان نمی باشد که این یکی از مهمترین خصوصیات و مزیت های شرکت سهامی خاص است . یکی دیگر از مزایای شرکت سهامی خاص این است که هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام  به راحتی انتخاب می شوند.

همچنین شرایط  احراز حد نصاب مجامع جهت تصمیم گیری های شرکت سهامی خاص آسانتر از سایر شرکتها می باشد. در نهایت باید گفت که شرکت سهامی خاص شرکتی است که می توان تا ده برابر سرمایه اولیه آن جهت اخذ وام اقدام نمود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت به دلیل تخصصی بودن این امر باید توسط متخصصین حقوقی انجام شود. برای برآورد هزینه و تعرفه های ثبتی قبل از ثبت شرکت خود تنها نیاز است با کارشناسان موسسه ارزان ثبت تماس گرفته و لیست هزینه ها که مشمول هزینه استعلام، ابطال تمبر و آگهی خواهد بود را دریافت کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم. در صورت تمایل به اخذ مشاوره های تخصصی در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص می توانید با شماره تماس های موسسه ارزان ثبت تماس گرفته و بدین صورت از مشاوره رایگان آن ها بهره مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :