راهنمای گام به گام انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت

ما در این مقاله برآنیم تا در مورد راهنمایی گام به گام انتخاب اسم شرکت مطالبی را به اشخاصی که در صدد انتخاب نام شرکت می باشند مطالبی را ارائه نماییم مقاله را بخوانید و در صورت مواجه شدن با هر سوال و مسئله ای با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

راهنمای گام به گام انتخاب نام شرکت

نام شرکت یکی از مهمترین شاخصه های شرکت و ثبت شرکت است و اولین قدم در تاسیس شرکت هم تعیین اسم شرکت است.نام شرکت مشخصه شناسایی آن است و در تبلیغات شرکت هم استفاده می شود لذا باید با دقت هرچه تمام تر انتخاب اسم شرکت صورت پذیرد دقت کنید که پیش از انتخاب اسم شرکت اسم مورد نظر را در سایت ilenc.ir. چک کنید تا مطمئن شوید که پیش از این برای کسی به ثبت نرسیده است . ارزان ثبت در خصوص انتخاب نام شرکت و تعیین اسم شرکت و جهت اسم های هنری خاص و اسامی خلاقانه  مشاور شما می باشد.

نکات مهم در انتخاب نام شرکت و مراحل آن

  • ارتباط نام شرکت با فعالیت شما یا معنای متناسب.
  • عدم استفاده از آن نام در بازار کار شما توسط رقبا.
  • عدم سابقه ثبتی.
  • رعایت قوانین انتخاب نام شرکت  که در ذیل  به آن می پردازیم .

در خصوص موردهای 3- 1 باید بدانید که : اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در راستای تسهیل فرایند ثبتی و همچنین ارتقاء شروع فضای کسب و کار در زمان ثبت شرکت تجاری اقدام به راه اندازی بانک جامع تعیین نام و دسترسی آزاد و رایگان برای جستجوی نام مورد درخواست نموده است و در همین راستا متقاضی می تواند قبل از درخواست ثبت شرکت نسبت به جستجوی نام درخواستی اقدام نماید و از طریق دسترسی در گام دوم سامانه پذیرش ثبت تاسیس شرکتها http;//irsherkat.ssaa.ir و همچنین جستجوی نام درخواستی از سایت پورتال شناسه اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir  اقدام نمایند وبرای جستجوی نام هیچ هزینه ای اخذ نمی گردد.

لذا متقاضی می تواند چندین نام به رایگان انتخاب نماید وپس از تایید نام، در زمان ثبت شرکت در مرحله انتهایی صرفا هزینه نام تایید شده پرداخت می گردد و در مورد آیتم 4 یعنی قوانین انتخاب نام شرکت باید گفت : نام شرکت بايد حداقل سه سيلاب يا سه اسم خاص داشته باشد و داراي مستند معنايي در فرهنگهاي معتبر زبان فارسي باشد . پس گاها” ممکن است نامي ريشه قوميتي داشته باشد و نام ايراني باشد اما لزوماً فارسي نباشد و در نتيجه قابل ثبت نيز نباشد.

راهنماي انتخاب نام شرکت به ما مي گويد که  اسم شرکت بايد فارسي باشد و نه ايراني . از قوانين ديگر مربوط به انتخاب نام شرکت اين است که اسم مناطق را نمي توانيم استفاده کنيم مگر در شرايطي که شرکت هم به آدرسي در همان منطقه به ثبت برسد .

همچنين بايد گفت که استفاده از واژه ايران يا واژه هايي مانند « ملي ، ميهني ، ايراني » در اسم شرکت امکانپذير نيست و قوانين تجارت ما را از انتخاب چنين کلماتي در اسم شرکت منع مي کند.

لازم به تکرار است که کلمات استفاده شده در اسم شرکت نبايد کلمه عام باشند مثل کلماتي که به شغل اشاره دارند ( تجاري ، مهندسي ، بازرگاني و…) و بايد از اسم خاص که مالکيتش را مي توان به يک نفريا يک شخصيت حقوقي  منسوب کرد ، استفاده نمود.

در آخر باید بدانید که عین یا مشابه اسمی که برای شرکت انتخاب می کنید نباید پیش از این برای شرکت دیگری به ثبت رسیده باشد. ارزان ثبت ثبت سریع و آسان برای نام شرکت شما و تعیین اسم شرکت.

  • ثبت انواع شرکت های تجاری.
  • ثبت شرکت های تخصصی.
  • برند و مالکیت معنوی.
  • تغییرات شرکت.

نام و اسم شرکت

داشتن نام برای اشخاص حقوقی، همانند اشخاص حقیقی، هم حق است و هم تكليف. همانطور که نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی باید با رعایت قوانین و مقررات در اداره ثبت احوال به ثبت برسد، شرکا و مؤسسین شرکت های تجاری نیز قبل از این که روند به ثبت رسیدن شرکت کامل شود، لازم است برای شرکت نامی انتخاب کنند و این نام مغایر مقررات نباشد و مورد موافقت اداره ثبت شرکت ها قرار گیرد.

اما، بر خلاف نام خانوادگی اشخاص حقیقی که کافی است در حوزه ثبت احوال مربوط تکراری نباشد، نام شرکتهای تجاری در کل کشور نباید تکراری باشد؛ یعنی جنبه ملی و کشوری دارد و تخصیص نام برای شرکت ها و مؤسسات در تمام کشور باید به صورت متمرکز و از یک نقطه صورت گیرد.

به همین خاطر است که در حال حاضر با توجه به افزایش روز افزون تعداد شرکت های تجاری و مؤسسات غیر تجاری، متقاضیان ثبت شرکت در عمل در تعیین نام با مشکل روبرو هستند و غالبا اسامی شرکت ها با پیشوند و پسوند تعیین می شود تا مبادا تکراری نباشد.

در حال حاضر موافقت با تعیین نام شرکت های ثبت شده در ادارات کل استانها صورت می گیرد و اداره تعیین نام ثبت شرکت های تهران بر آن نظارت دارد. البته، اختصاص نام به شرکتهای دولتی ایجاد شده توسط قانون در همان قانون خاص صورت می گیرد.

بحث تعیین نام شرکت ها، علاوه بر این که از جنبه کمی برخوردار است (تکراری نبودن در کل کشور) جنبه کیفی هم دارد و لازم است در تعیین نام به بحث تشابه اسامی و نام های ممنوع هم توجه شود.

تعیین نام های مشابه ممکن است، منجر به تضییع حقوق شرکت های ثبت شده قبلی و حق تقدم” آنان شود و زمینه های رقابت نامشروع تجاری را فراهم سازد. در راستای ایجاد وحدت رویه، در حال حاضر در اداره ثبت شرکت ها، تعیین نام شرکت ها با رعایت دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی صورت می گیرد.

انتخاب نام شرکت
انتخاب نام شرکت

شرایط نام شرکت

نامی که برای شرکت انتخاب می شود باید دارای ریشه فارسی باشد.

فرهنگستان ادب برای برخی کلمات، معادل مناسبی انتخاب نموده است.

  • فرهنگستان ادب فارسی به منظور برخی از کلمات معادل مناسبی را انتخاب نموده است. به عنوان مثال برای آپارتمان، معادل فارسی کاشانه، برای کلینیک معادل فارسی درمانگاه و همین طور بجای تکنولوژی واژه ی فن آوری یا فن آوران را در نظر گرفته است.
  •  نام انتخابی نباید غیرفارسی باشد.
  •  نام انتخابی باید مطابق شئونات اسلامی باشد.
  •  در اسم شرکت باید از اعداد به صورت حروف استفاده شود.
  •  اسم انتخابی باید خاص باشد و عامیانه نباشد.

اسم به دو صورت اسم خاص و اسم عام می باشد.اسم خاص کلمه ای می باشد که به منظور نامیدن هر چیزی اعم از شخص،حیوان،شی به کار می رود و یا حتی قادر می باشد به صورت مستقیم نهاد یک جمله باشد.

اسم عام کلمه ای می باشد که درباره همه ی موجودات زنده، اشیا و مفاهیمی که از یک نوع باشند دلالت دارد و میان همه ی آن ها مشترک می باشد مانند خیابان،خانه،پسر.

اسامی خاص چهار دسته می باشند:

  • اسمی که مختص انسان ها می باشد و تنها برای آن ها به کار می رود مانند: زهرا-لیلا-الهام.
  • اسمی که مختص حیوانات می باشد و تنها برای حیوانات به کار برده می شود مانند:قورباغه-خرس-اردک.
  • اسامی که مختص مکان های جغرافیایی است و بیانگر یک منطقه ی جغرافیایی می باشد مانند آسیا-اروپا-آمریکا.
  • اسامی که مختص یک چیز می باشد و بیشتر از یکی نمی باشد مانند کوه هیمالیا-دریای خزر-بندر خلیج فارس.

شایان ذکر است که،هر چند استفاده از اسامی شهرها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

 

نام پیشنهادی برای شرکت ها

  •  نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند؛
  •  نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد؛
  •  نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه هایی بی معنا یا الفاظ قبيحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند؛
  •  نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز مقام صلاحیت دار دولتی؛
  •  هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

در صورت مخالفت کارشناس اداره تعیین نام بانام پیشنهادی متقاضی، دوباره موضوع کارشناسی می شود. چنانچه در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل، به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید . نظریه رئیس اداره تعیین نام، نظر نهایی محسوب می شود و رسیدگی به اعتراض به آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی رعایت مواد (۹۵)، (۱۱۷)، (141)، (163)، (184)، ر (۲۰۰) قانون تجارت و تبصره ذیل ماده (4) لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده (۱) آئین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری الزامی در مواردی ممکن است ثبت نام پیشنهادی مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح باشد، که در این صورت باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم ارایه شود.

به موجب بند ۲ قسمت ۹ قانون ثبت شرکت های سال 2006 انگلستان متقاضی به همراه تقاضای ثبت شرکت باید نام پیشنهادی خود را نیز برای آن اعلام نماید. در حقوق این کشور نیز برای تعیین نام محدودیت هایی وجود دارد؛ از جمله این که به موجب قسمت ۵۳ قانون سال 2006، نام پیشنهادی نباید موهن باشد یا جرم تلقی شود. همچنین برابر بند ۱ قسمت 54 چنانچه نام شرکت القاء کننده این امر باشد که شرکت با دولت یا مقامات محلی و عمومی در ارتباط است، لازم است برای این امر از وزیر مجوز اخذ شود. از همه مهتر نام پیشنهادی نباید مشابه نام های ثبت شده قبلی باشد.

حتی اگر نام به ثبت رسیده باشد، وزیر ظرف مدت ۱۲ ماه از تاریخ ثبت به دلیل تکراری بودن یا تشابه آن با نام های ثبت شده قبلی تقاضای تغییر نام ثبت شده را بکند. عمل نکردن به دستور تغییر نام وزیر از سوی شرکت یا مأمور ثبت شرکت ها جرم تلقی می شود.

بعد از این مدت شرکت معترضی که مدعی است نام ثبت شده با نام آن شرکت مشابهت دارد، تنها می توان بر مبنای کامن لا و قواعد مسئولیت مدنی، بویژه خطای عرضه کالا یا خدمات با نام یا علامت تجاری دیگری» دعوای مسئولیت مدنی طرح کند.

در این صورت شرکت خاطی باید هم جبران خسارت کند و هم نام یا موضوع فعالیت خود را تغییر دهد یا به فعالیت خود پایان دهد. دادگاه در این گونه موارد معمولا دستور منع» هم برای جلوگیری از فعالیت این گونه شرکت ها صادر می کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :