ثبت شرکت صادرات پسته؛ خوشنام‌ ترین محصول بازار جهانی

صفر تا صد ثبت شرکت صادرات پسته؛ خوشنام‌ ترین محصول بازار جهانی

ثبت شرکت صادرات پسته از پرسودترین کسب‌کارهای ایران است. به‌طور کلی انواع میوه‌های خشک مثل کشمکش، آلو و قیسی و مغز دانه‌هایی همچون بادام، پسته و گردو خشکبار محسوب می‌شوند و خشکبار و آجیل را پُرسودترین محصول ایران می‌دانند. آجیل نیز معمولاً مخلوطی از این خوراکی‌هاست که حضور چشمگیری در فرهنگ مصرفی مردم ایران دارد و همچنین یکی از سودآورترین و محبوب‌ترین محصولات صادراتی ایران است. پسته اما یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین میوه‌های خشک و آجیل‌های دنیا است و البته ارزش غذایی بالایی نیز دارد. در ابتدا پسته عمدتاً در خاورمیانه و شمال آفریقا کشت می‌شد و بعدها سایر کشورهای جنوب اروپا و آمریکای شمالی در بازار جهانی پسته حضور یافتند.

با این‌وجود پسته‌ ایرانی به دلیل کیفیت بالا و طعم منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خود، یکی از لوکس‌ترین، مهم‌ترین و ارزآورترین محصول صادراتی ایران است که هم در داخل و هم خارج کشور طرفداران بسیاری دارد. پسته یکی از پرطرفداران خشکبار ایران در کشورهای عربی و اروپایی است و امروزه ایران توانسته در صادرات پسته در میان رقبای خود جایگاهی ویژه به دست آورد و بسیاری از رقبای خود را در این زمینه از میدان بدر کرده است.

ارزش صادرات پسته ایران

با وجود تحریم‌ها و مشکلات صادراتی، ایران هنوز هم سالیانه 1.2 میلیاد از سهم صادرات پسته به دیگر کشورهای جهان را داراست و براساس آخرین آمار شرکت گمرک ایران در 6 ماهه‌ی اول سال 1402، صادرات پسته در ایران نسبت به سال‌های قبل 7٪ رشد داشته است و به‌طور کلی 137 میلیون دلار درآمد از این راه کسب شده است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که پسته 11٪ از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و ۵۷٪ از ارزش کل صادرات غیرنفتی را طی 6 ماهه‌ی سال جاری به خود اختصاص داده است. بنابراین شاید آمارها بسیار دقیق نباشد اما کاملاً مشهود است که پسته پرسودترین کالای غیرنفتی صادراتی به شمار می‌رود.

ارزش صادرات پسته ایران
ارزش صادرات پسته ایران

پسته‌ ایران به‌خاطر تنوع و کیفیت بالای خود هم در خاورمیانه، هم در آسیا و هم در کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد. از جمله پسته‌های پرطرفدار ایران برای صادرات می‌توان به مغز پسته، پوست پسته و یا پسته اکبری و فندقی اشاره کرد گرچه پسته‌های کله‌قوچی، بادامی و احمدآقایی نیز طرفداران خاص خود را دارد. اگر قصد صادرات پسته را دارید بهتر است ابتدا با نیاز و تقاضای بازار آشنا شوید چون چنین اطلاعاتی شما را از بسیاری صادرکنندگان جلو می‌اندازد و بدین‌ترتیب سود چشمگیری نصیب‌تان خواهد شد.

شرایط صادرات پسته

تا به این‌جای مقاله از محبوب‌بودن این محصول گفتیم. یکی دیگر از گزار‌ش‌های خواندنی در زمینه صادرات پسته، گزارشی است که در فروردین سال 1402 منتشر شد و نشان داد که در چند سال اخیر میزان صادرات میوه در کشور به‌شدت اُفت کرده است اما با این وجود تنوع و کیفیت پسته ایرانی همچنان جایگاه اولِ دنیا را در اختیار دارد.

بنابراین جای تعجب نیست که شما به فکر درآمدزایی از طریق تجارت پسته افتاده باشید و دوست داشته باشید شرکت خود را در این زمینه به ثبت برسانید و وارد صنعت صادرات پسته شوید. بهترین مقاصد صادراتی پسته که می‌توانید با صادرات این محصول به آن‌ها سود قابل‌توجهی کسب کنید کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، چین، عراق، اسپانیا، روسیه و هند هستند.

قبل از هر چیز به این مسئله توجه داشته باشید که پسته مواد خوراکی به حساب می‌آید و بنابراین برای صادرات آن باید استانداردهای خاصی را رعایت کنید. به‌غیر از انتخاب نوع پسته، بسته‌بندی، کنترل کیفی محصول و کسب مجوز و مدارک لازم برای صادرات پسته، باید برای صادرات آن استانداردهای خاصی را رعایت کنید و گواهی سلامت و بهداشت را اخد کنید. سپس شما برای ارسال پسته نیاز به بارنامه، مجوز صادرات، اظهارنامه، پکینگ لیست و کارت بازرگانی دارید. در ادامه گواهی‌ها و اسناد لازم برای فروش پسته صادراتی را توضیح داده‌ایم.

گواهی‌ها و اسناد لازم برای فروش پسته صادراتی:

گواهی‌ها و اسناد لازم برای فروش پسته صادراتی
گواهی‌ها و اسناد لازم برای فروش پسته صادراتی
  • گواهی اصالت کالا (از سوی تعاونی‌های کشاورزی)
  • گواهی صادرات
  • فاکتور فروش (اطلاعات فروش و شرایط پرداخت)
  • مجوزهای بهداشتی (اخذ مجوزهای لازم از سازمان بهداشت)
  • گواهی نوع بسته‌بندی (تاییدیه سلامت)
  • اسناد حمل‌ونقل (شرایط حمل بار)
  • گواهی منشاء کالا
  • اسناد مالی (اظهارنامه و فاکتورهای بانکی)

امروزه 4 نوع پسته‌ی صادراتی در ایران تولید می‌شود که همگی ارزش بالایی دارند. بنابراین اگر قصد دارید پسته صادر کنید ابتدا باید شرایط بازار پسته را بسنجید و مشخص کنید که قصد صادرات پسته به کدام کشور را دارید. ولی به‌طور کلی برای صادرات پسته باید این نکات را در نظر بگیرید:

ابتدا باید میزان تقاضا و نیاز مشتریان در کشورهای هدف‌تان را بررسی کنید و سپس درباره‌ی انواع پسته صادراتی ایران تحقیق کنید. مثلاً یکی از مهم‌ترین جنبه‌های صادرات پسته در ایران کیفیت، بسته‌بندی، نوع پسته و سایر موارد است که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید. سپس باید مجوزها و مدارک لازم برای تجارت پسته را تهیه کنید. پس از ثبت شرکت صادرات پسته و بررسی تمام موارد، باید یک شرکت حمل‌ونقل انتخاب کنید و با کمک یکی از روش‌ها، محصول خود را به کشور هدف صادر کنید.

ثبت شرکت صادرات پسته

تا به اینجای مقاله از صادرات پسته و سودآوری آن صحبت کردیم و شما را با بهترین کشورها برای صادرات پسته آشنا کردیم. پسته رتبه‌ی دوم در صنایع مختلف خشکبار ایران را به خود اختصاص داده است و حالا اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و دوست دارید در جهت صادرات این محصول قدم بردارید، در ادامه شما را با مراحل ثبت شرکت صادرات پسته آشنا می‌کنیم. این را فراموش نکنید که در کنار توانایی تولید یا تهیه محصول باکیفیت باید مهارت‌های دیگری همچون مدیریت و فروش محصولات را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید در این زمینه به موفقیت برسید.

برای ثبت شرکت صادرات پسته باید یک سری روال قانونی و معمولی کسب‌وکار را طی کنید. بنابراین اگر تمایل دارد محصولی مانند پسته را صادر نمایید ابتدا باید شرکت صادرات آجیل و خشکبار را به ثبت برسانید. از جمله شرکت‌های بسیار نامدار و مشهور در این زمینه می‌توانیم به شرکت آجیل و خشکبار «تواضع» اشاره کنیم که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های صادرات آجیل است.

ثبت شرکت صادرات پسته
ثبت شرکت صادرات پسته

برای ثبت شرکت صادرات پسته، شما دو گزینه پیش‌رو دارید: یا باید شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود را به ثبت برسانید. یکی از مهم‌ترین شرایط برای ثبت شرکت خشکبار این است که باید بالای 18 سال داشته باشید و دومین شرط آن اخذ مجوز از دولت است. دقت داشته باشید در همان ابتدای کار باید نوع شرکت را مشخص کنید و حتماً شرکت خود را به ثبت برسانید؛ درغیر این‌صورت بسیار سریع جریمه خواهید شد و درنهایت شرکت‌تان برای همیشه تعطیل می‌شود.

افراد غیرمتخصص معمولاً برای ثبت شرکت چیزی حدود 30 تا 45 روز باید زمان صرف کنند اما افراد مجرب و شرکت‌های معتبر می‌توانند شرکت شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بسیار سریع‌تر به ثبت برسانند. ممکن است در این راه با مشکلاتی مانند ردشدن پرونده، ناقص‌بودن آن و یا صدور آگهی مواجه شوید که شرکت‌های معتبر ثبت این مشکلات را نیز برای شما رفع خواهند کرد. بنابراین برای ثبت شرکت صادرات پسته شما دو گزینه پیش‌رو دارید که در ادامه هر دو گزینه را به اختصار برایتان توضیح می‌دهیم.

ثبت شرکت صادرات پسته (سهامی خاص)

به شرکت‌های بازرگانی که تمامی سرمایه‌شان به صورت انحصاری توسط مردم تأمین شده و سرمایه‌شان به سهام تقسیم شده و مسئولیت شرکا و صاحبان سهام در شرکت‌های سهامی خاص محدود به مبلغ اسمی آن‌ها باشد؛ شرکت سهامی خاص می‌گویند. در این شرکت‌ها معمولاً تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد. عنوان شرکت سهامی باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به‌طور روشن و خوانا قید شود. برای ثبت چنین شرکت‌هایی به‌علاوه اعضا نیاز به 2 بازرس دارید که نباید از اعضای شرکت‌تان باشند. حداقل سرمایه‌ی مورد نیاز برای تأسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال (معادل یکصدهزار تومان) است و نباید از این مبلغ کمتر باشد.

ثبت شرکت صادرات پسته (سهامی خاص)
ثبت شرکت صادرات پسته (سهامی خاص)

مدراک مورد نیاز جهت ثبت شرکت صادرات پسته (سهامی خاص)

  • دو نسخه اظهارنامه که به امضای مؤسسان شرکت رسیده باشد؛
  • دو نسخه اساسنامه که به امضای مؤسسان شرکت رسیده باشد؛
  • تکمیل فرم تعیین نام؛
  • اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35درصد سرمایه) موجود در حساب شرکت + فیش پرداختی؛
  • اصل مجوز فعالیت؛
  • تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت (صفحه اول شناسنامه و کارت ملی سهامداران، مدیرها و بازرس‌ها)؛
  • گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری اعضای شرکت؛
  • دو نسخه صورت‌جلسه هیئت مدیره با امضاء تمامی اعضا؛
  • اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که وکیل شرکت شما را ثبت کرده باشد.

ثبت شرکت صادرات پسته (با مسئولیت محدود)

به شرکت‌هایی که دو یا چند نفر آن را برای امور تجاری راه انداخته باشند و دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه عنوان می‌کنیم، شرکت‌ با مسئولیت محدود می‌گویند. در چنین شرکت‌هایی هر یک از شرکا به اندازه‌ی میزان سرمایه‌گذاری‌شان، در مسئولیت و تعهدات شرکت شریک‌اند. در اسم چنین شرکت‌هایی عبارت «با مسئولیت محدود» قید می‌گردد. برای ثبت شرکت صادرات پسته با مسئولیت محدود به حداقل 2 نفر نیاز دارید. حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت نیز 1 میلیون ریال یا 100 هزار تومان است و کل سرمایه‌ی چنین شرکت‌هایی در اختیار مدیرعامل قرار می‌گیرد و مدیرعامل نیز یک اقرارنامه دریافت می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت صادرات پسته (با مسئولیت محدود)

  • دو برگ تقاضانامه: این تقاضانامه‌ها را باید تکمیل کنید و سهامدارن شرکت باید آن‌ها را امضا کنند.
  • دو برگ شرکتنامه: این دو برگ را باید تکمیل کنید و سهامداران شرکت باید آن‌ها را امضا کرده باشند.
  • دو جلد اساسنامه‌ی شرکت که کلیه‌ی سهامداران باید تمام صفحات آن را امضا کرده باشند.
  • دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره که به امضا مدیران منتخب رسیده باشد؛
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل‌شده کلیه‌ی سهامداران؛
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین؛
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری؛
  • معرفی نامه‌ی نمایندگان؛
  • تأیید هیئت مدیره‌ی اشخاص حقوقی سهامدار مبنی برغیردولتی بودن شرکت؛
  • اخذ دیگر مجوزهای لازم در صورت نیاز.

پسته؛ طلای سبز کشور

در این مقاله شما را با پسته ایرانی، ارزش صادراتی آن و ثبت شرکت صادرات پسته آشنا کردیم. امیدواریم بتوانید با کمک اطلاعات این مقاله، در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرکت خود را به ثبت برسانید و بتوانید محصول موردنظرتان را به هر کجای دنیا که دوست دارید صادر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :