ثبت شرکت لیزینگ؛ هر آنچه باید بدانید

ثبت شرکت لیزینگ هر آنچه باید بدانید

ثبت شرکت لیزینگ در ایران با وجود انواع شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ تا کسب‌وکارهای کوچک و حتی اشخاص حقیقی، می‌تواند راه‌کار بسیار مناسبی برای کسب درآمد باشد. با توجه به نیاز روز افزون به تجهیزات و امکانات مختلف در بخش‌های صنعتی، تجاری و خدماتی، اطلاع از شرایط ثبت شرکت لیزینگ برای کارآفرینان لازم است.

آن‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های لیزینگ، نه تنها منبع سرشاری از کسب منافع مالی ایجاد کنند بلکه راهگشای ایجاد انواع کسب‌وکارهای نوپا در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور باشند. در این مقاله سعی می‌کنیم به جنبه‌های مختلف ثبت شرکت لیزینگ در ایران بپردازیم و هر آنچه لازم است در این مورد بدانید را ارائه کنیم. تا پایان مقاله با تیم حقوقی ارزان ثبت همراه باشید.

لیزینگ به چه معناس و شرکت لیزینگ چیست؟

لیزینگ در حقیقت یک توافقنامه است که مابین دو شخص به عنوان صاحب تجهیزات یا موجر و دریافت کننده تجهیزات یا مستأجر تنظیم می‌شود. در این توافقنامه شرایط استفاده از تجهیزات، مدت زمان استفاده و مبلغ اجاره مشخص می‌گردد.

امروزه در سراسر جهان از ثبت شرکت لیزینگ به عنوان راهکار مناسبی برای رفع چالش‌های مالی مؤسسات و شرکت‌ها شناخته می‌شود. در ایران نیز حدوداً سه دهه است که از لیزینگ در فضای اقتصادی کشور استفاده می‌شود و به خوبی پذیرفته شده است.

شرکت لیزینگ شرکتی است که تجهیزات مورد نیاز مشتریان خود را خریداری کرده و با مدل لیزینگ به آن‌ها اجاره می‌دهد و از این راه درآمد کسب می‌کند. با این کار هم شرکت لیزینگ با اجاره دادن تجهیزات خود به مشتریان متعدد سود می‌برد و هم مشتریان این شرکت سود می‌برند.

چرا که آن‌ها قصد استفاده موقتی از تجهیزاتی خاص را دارند و خرید آن تجهیزات برای آن‌ها به صرفه نیست. بنابراین با مراجعه به کارآفرینانی که اقدام به ثبت شرکت لیزینگ کرده‌اند، تجهیزات مورد نیاز خود را برای مدتی محدود، اجاره می‌کنند.

معرفی انواع شرکت لیزینگ

معرفی انواع شرکت لیزینگ
معرفی انواع شرکت لیزینگ

شرکت‌های لیزینک به دو نوع کلی عملیاتی و سرمایه‌ای تقسیم می‌شوند. در ادامه هر یک از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

شرکت لیزینگ عملیاتی

این نوع از شرکت‌های لیزینگ در واقع شیوه قدیمی‌تر و سنتی‌تر لیزینگ است. در لیزینگ عملیاتی، شرکت لیزینگ، تجهیزات مورد نیاز مشتری را در قالب یک قرارداد معین برای مدت زمان محدود و با هدف بهره‌برداری، اجاره داده و در پایان قرارداد آن را بازپس خواهد گرفت.

شرکت لیزینگ سرمایه‌ای

لیزینگ سرمایه‌ای یک نوع خرید و فروش قسطی کالا است. به این صورت که مانند لیزینگ عملیاتی، تجهیزات مشخصی به مشتری اجاره داده می‌شود، اما با این تفاوت که معمولاً در پایان قرارداد امکان خرید کامل تجهیزات توسط مشتری با پرداخت مبلغ مشخصی وجود دارد. شرایط و مدت زمان این نوع لیزینگ در قراردادی که مابین موجر و مستأجر عقد می‌گردد، تعیین می‌شود.

مدل لیزینگ مالی یا سرمایه‌ای دارای انواع مختلفی است که از آن جمله می‌توان لیزینگ اهرمی، خرید و اجاره مجدد، لیزینگ برون‌مرزی و لیزینگ کمک فروش را نام برد. استفاده از لیزینگ سرمایه‌ای برای واگذاری خودرو یکی از رایج‌ترین انواع ثبت شرکت لیزینگ در ایران است.

شرکت لیزینگ می‌تواند به انواع مختلفی ثبت شود، اما متداول‌ترین نوع ثبت شرکت برای شرکت‌های لیزینگی سهامی خاص و با مسئولیت محدود است.

مزایا و زمینه‌های فعالیت شرکت‌های لیزینگ در ایران

شرکت‌های لیزینگ یکی از ابزارهای تأمین مالی رایج در ایران هستند. این شرکت‌ها نقش چشم‌گیری در فراهم کردن امکان دسترسی به انواع کالا و خدمات دارند. مزایای بسیاری مانند کاهش نیاز به سرمایه اولیه و افزایش توان خرید مشتریان این شرکت‌ها باعث شده که همکاری با شرکت‌های لیزینگ توسط سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مورد استقبال زیادی قرار بگیرد.

مزایا و زمینه‌های فعالیت شرکت‌های لیزینگ در ایران
مزایا و زمینه‌های فعالیت شرکت‌های لیزینگ در ایران

انواع زمینه‌های فعالیت برای ثبت شرکت لیزینگ به شرح زیر است:

  • لیزینگ وسایل نقلیه سواری: یکی از رایج‌ترین حوزه‌های فعالیت لیزینگ، اجاره خودروهای شخصی و تجاری است. خودروها برای مدت معینی توسط مشتریان اجاره شده و در پایان توافقنامه، بازپس داده شده و یا به طور کامل از شرکت لیزینگ خریداری می‌شوند.
  • لیزینگ تجهیزات صنعتی: اجاره تجهیزات سنگین و ماشین‌آلات سنگین و صنعتی مانند ماشین‌آلات ساختمانی، کشاورزی و تولیدی یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت شرکت‌های لیزینگ است.
  • لیزینگ هواپیما: اجاره هواپیماهای تجاری و خصوصی به شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌تواند توسط شرکت‌های لیزینگ ارائه شود.
  • لیزینگ املات و مستغلات: در این مورد شرکت‌های لیزینگ اقدام به اجاره املاک مسکونی و تجاری به افراد و کسب‌وکارها می‌کنند و مشتریان می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کمتر از قیمت کامل این املاک، برای مدت مشخصی از آن‌ها استفاده کنند.
  • لیزینگ تجهیزات اداری و فناوری اطلاعات: اجاره کامپیوتر، چاپگر، سایر تجهیزات اداری و فناوری مانند سرور و تجهیزات شبکه نیز می‌تواند توسط شرکت‌های لیزینگ ارائه شود.
  • لیزینگ تجهیزات پزشکی: برای راه‌اندازی مطب و درمانگاه‌های پزشکی نیاز به تأمین تجهیزات پزشکی گران‌قیمت است. متقاضیان راه‌اندازی این نوع کسب‌وکارها نیز می‌توانند این تجهیزات را با سرمایه اولیه اندک به صورت لیزینگ تأمین کنند.

در این بخش توضیح دادیم که انواع کسب‌وکارها می‌توانند با سرمایه کم، از طریق لیزینگ اقدام به تأمین وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود کرده و فعالیت اقتصادی خود را به آسانی آغاز کنند. اهمیت شرکت‌های لیزینگ با توضیحات این بخش به روشنی معلوم می‌گردد.

شرایط تشکیل شرکت لیزینگ

شرایط ثبت شرکت لیزینگ
شرایط ثبت شرکت لیزینگ

ثبت شرکت لیزینگ با ثبت انواع دیگر شرکت تفاوت‌هایی دارد. از آنجایی که شرکت‌های لیزینگ بسیار سودده هستند و منافع مالی زیادی برای صاحبان آن‌ها به ارمغان می‌آورند، از لحاظ قانونی با سخت‌گیری‌های بیشتری کنترل می‌شود. شرایط ثبت شرکت لیزینگ به شرح زیر است:

  • نداشتن سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره و قائم مقام شرکت
  • نداشتن بدهی غیرجاری به انواع مؤسسات مالی و اعتباری
  • مدرک تحصیلی مرتبط که مرتبط بودن آن توسط بانک مرکزی تأیید شده باشد
  • نداشتن چک برگشتی فعال در سیستم بانکی کشور
  • داشتن تابعیت ایرانی

مراحل و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت لیزینگ

باید توجه داشت که تمامی مدارک ثبت شرکت لیزینگ باید به تأیید بانک مرکزی کل کشور برسد و سپس امکان راه‌اندازی شرکت لیزینگ فراهم می‌گردد. همچنین طبق قانون، مؤسسات مالی و اعتباری تنها مجاز به ثبت یک شرکت لیزینگ هستند و ثبت بیش از یک شرکت لیزینگ توسط آن‌ها بر خلاف قانون است. مدارک لازم جهت ثبت شرکت لیزینگ به صورت زیر است:

  • تقاضانامه‌ی تشکیل شرکت لیزینگ
  • فرم پرسش‌نامه بانک مرکزی برای ثبت شرکت لیزینگ
  • یک نسخه از اساسنامه و حساب‌های مالی افراد حقوقی متقاضی تأسیس شرکت لیزینگ
  • ارائه ساختار عملیاتی شرکت مورد نظر به صورت اساسنامه
  • صورتجلسه هیأت مؤسسان شرکت
  • اطلاعات شناسایی کامل افراد متقاضی و میزان تحصیلات آن‌ها
  • اطلاعات شناسایی کامل اعضای هیئت مدیره به علاوه سوابق کامل و تحصیلات آن‌ها
  • مدارک تابعیت ایران برای مدیرعامل و قائم مقام شرکت

حداقل سرمایه لازم برای تأسیس شرکت لیزینگ

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت لیزینگ با توجه به نوع فعالیت آن‌ها تعیین می‌گردد و باید در زمان ثبت شرکت، به صورت کامل تأمین شده باشد.

شرکت‌های لیزینگی که در زمینه لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کنند ملزم به تأمین سرمایه حداقل 20 میلیارد ریال هستند. شرکت‌های لیزینگی فعال در زمینه خودرو، تجهیزات کارخانه‌ای و ماشین‌آلات سبک مکلف به تأمین حداقل سرمایه 60 میلیارد ریالی هستند.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت لیزینگ
حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت لیزینگ

همچنین اگر قصد فعالیت در زمینه خودروهای سنگین مانند اتوبوس و به طور کلی ماشین‌آلات سنگین را دارند باید حداقل سرمایه 100 میلیارد ریالی را تأمین نمایند.

لازم به ذکر است که این مبالغ در زمان نگارش این مقاله معتبر بوده و ممکن است در آینده تغییراتی داشته باشد. لذا اگر قصد ثبت شرکت لیزینگ را دارید، حتماً از طریق تماس با مشاوران ارزان ثبت، از آخرین تغییرات قوانین تشکیل شرکت لیزینگ آگاه شوید.

نکات پایانی

در این مقاله سعی شد در مورد شرکت لیزینگ به عنوان یک فرصت سودآور و ابزار مالی کارآمد اطلاعات کاملی ارائه شود. همان‌گونه که توضیح دادیم، شرکت‌های لیزینگ نقشی اساسی در توسعه کسب‌وکارها و تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز آن‌ها ایفا می‌کنند.

با توجه به انواع مختلف لیزینگ و گستره وسیعی از خدمات مختلف که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند، امکان دسترسی به تجهیزات و خدمات با هزینه‌ای بسیار کمتر و شرایط منعطف‌تر برای کارآفرینان نوپا فراهم شده و چرخ اقتصاد کشور با توان بیشتری به حرکت درمی‌آید.

با این وجود، ثبت شرکت لیزینگ نیازمند رعایت قوانین و مقررات مربوط به آن است که در این مقاله توضیح دادیم. امیدواریم که برای فعالین اقتصادی و کارآفرینان عزیز مفید باشد. در پایان لازم به ذکر است که شما همواره می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد ثبت شرکت لیزینگ یا سایر مسائل مربوط به ثبت شرکت، با کارشناسان حقوقی ارزان ثبت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :